پدیدههای موجود در جهان واقعی به دو دسته ایستا و پویا گروهبندی میشوند. پدیدههای ایستا پدیدههایی هستند که در طول زمان ثابت میباشند ولی پدیدههای پویا در طول زمان دچار تغییر میشوند که این تغییر ممکن است در مکان ، هندسه ، خصوصیات توصیفی و ... پدیده انجام گیرد. از انجایی که خصوصیات ترافیک در طول زمان تغییر مییابد و نیز این خصوصیات به یک مکان تعلق میگیرد ، یک پدیده مکانی-زمانی محسوب میگردد. امروزه پیشرفت فناوری باعث شده تا امکان مدیریت پدیدههای مکانی-زمانی در سیستمهای اطلاعات مکانی فراهم آید. هدف این تحقیق بررسی امکان کنترل و هماهنگسازی چراغهای راهنمایی با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی-زمانی میباشد. به همین منظور ابتدا مولفه ها و پارامترهای مربوط به تعیین شرایط ترافیکی و هماهنگسازی چراغها جمعآوری شده و بر مبنای آن ساختار دادههای ترافیکی زمانی (دادههای پویا) برای ورود به پایگاه داده ، تعیین میگردد. این ساختار به نحوی تعیین شده که متناسب با نوع رفتار ترافیکی موجود ، شرایط ترافیکی لحظهای بر مبنای اطلاعات دقیق کمی به سیستم معرفی میگردد. در این تحقیق ، ذخیرهسازی و مدلسازی دادههای پویا به همراه دادههای مکانی مربوط به مسیر خیابانها (دادههای ایستا) بر اساس مدل رابطهای اشیای مکانی دارای برچسب زمانی انجام گرفته که با ایجاد ارتباط بین این دادهها ، تغییرات به وجود آمده در شرایط ترافیکی در هر لحظه تعیین میگردد. بر اساس این تغییرات ، پارامترهای ترافیکی و مقدار وابستگی بین تقاطعها محاسبه میشود و سپس بر اساس این اطلاعات ، زمانبندی چراغها به صورت منفرد و شبکه انجام میپذیرد.
Gh.R. Fallahi. Management of time schedule for traffic signals using Temporal Geospatial Information Systems . JGST 2015; 4 (3) :71-86 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-75-fa.html
فلاحی غلامرضا. مدیریت زمانبندی چراغهای راهنمایی با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی-زمانی. علوم و فنون نقشه برداری. 1393; 4 (3) :71-86