با توجه به توسعه الگوریتمها و پیشرفت تکنولوژی در اخذ اطلاعات مکانی دقیق و سه بعدی، تولید مدلهای سه بعدی ساختمانها به منظور ایجاد مدلهای مجازی شهری، به روزرسانی سیستمهای اطلاعات مکانی، و طراحی و مدیریت شهری، به یکی از مسائل مهم در زمینه فتوگرامتری و بینایی کامپیوتر تبدیل گشته است. بازسازی سه بعدی ساختمانها، ایجاد یک مدل و نمایش ریاضی از سطوح سه بعدی اجزای ساختمانها است که با بهرهگیری از روشهای مختلف از قبیل روشهای تفسیر تصویرمبنا، مدلسازی تصویرمبنا و مدلسازی فاصله مبنا و با استفاده از منابع دادهای متفاوت از جمله ابر نقاط سه بعدی حاصل از تصاویر چندمنظره فتوگرامتری و یا سیستمهای لیزر اسکن هوایی (لایدار) امکان پذیر است. در این مقاله، روشهای تولید مدل سه بعدی مبتنی بر تکنیک مثلثبندی سطوح از جمله روش پواسن، روش چرخش توپ و روش مثلثبندی حجمی با الگوریتم مکعبهای مارشو همچنین روشهای سادهسازی این مدلها از قبیل روش خوشه بندی رئوس و روش کاهش رئوس با استفاده از خطای کوادراتیک مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. به منظور ارزیابی مدل سه بعدی تولید شده توسط هر روش، از یک متریک ریاضی به نام فاصله هازدورف استفاده شده است. با توجه به نتایج حاصل از این ارزیابی، روش مثلثبندی حجمی با الگوریتم مکعبهای مارش دارای دقت بالاتری در مدلسازی نسبت به سایر روشها است، علاوه براین روش سادهسازی فروپاشی لبه با استفاده از خطای کوادراتیک نسبت به سایر روشهای سادهسازی دارای عملکرد بهتری است.
Mohammadzadeh M R, Arefi H, Alidoost F. Comprehensive Evaluation of Modeling and Surface Simplification Methods for 3D Building Reconstruction from Dense Point Cloud. JGST 2018; 7 (4) :163-175 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-662-fa.html
محمدزاده محمد رحیم، عارفی حسین، علی دوست فاطمه. ارزیابی روش های مدل سازی و ساده سازی سطح به منظور تولید مدل سه بعدی ساختمان با استفاده از ابر نقاط متراکم. علوم و فنون نقشه برداری. 1397; 7 (4) :163-175