[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2796403

مقالات منتشر شده: 661
نرخ پذیرش: 73.69
نرخ رد: 17.63

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( 2-1394 ) ::
دوره 4 شماره 4 صفحات 396-285 برگشت به فهرست نسخه ها
به کارگیری روش‌های تصمیم‌گیری گروهی و آنالیزهای مکانی جهت انتخاب مسیر در مرحله طراحی اولیه
مریم شاکری ، ابوالقاسم صادقی نیارکی* ، عباس علیمحمدی ، علی اصغر آل شیخ
چکیده:   (6862 مشاهده)
طراحی بزرگراه‌ها از فرآیندها و زیر فرآیندهای متعددی از جمله برنامه‌ریزی تا ساخت‌وساز واقعی تشکیل شده است. قبل از مهندسی دقیق و طراحی جاده، یک فرآیند اولیه از مکان‌یابی جاده باید انجام شود. در این مرحله، گزینه‌های زیادی وزن دهی، ارزیابی و اولویت‌بندی می‌شوند. انتخاب مسیر (زیر فرآیند مکان‌یابی مسیر) بخش بسیار مهمی در کل فرآیند طراحی مسیر می‌باشد. در این مرحله است که معیارهای اساسی با حداقل اثرات منفی زیست محیطی، اجتماعی و مالی ممکن و همچنین معیارهای فنی مسیر باید برآورده شوند. این مرحله، بدون توجه به الگوهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ممکن است منجر به مسیری که که از جنبه مهندسی ایده‌آل است اما باعث تخریب این مناطق و در نتیجه نارضایتی مردم و گاهی باعث توقف پروژه گردد. بنابراین، تصمیم‌گیری در مورد برنامه‌ریزی و ساخت بزرگراه، از آنجا که عوامل و ذینفعان زیادی در آن درگیر هستند، فرایند پیچیده است. استفاده از روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره و همچنین آنالیزهای مکانی می‌تواند به کاهش مشکلات تصمیم‌گیران در انتخاب مسیر کمک کند. هدف از این مقاله، استفاده از آنالیزهای مکانی GIS و رروش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره با در نظر گرفتن معیارهای زیست‌محیطی، اجتماعی-اقتصادی، توریستی و فنی مسیر در انتخاب مسیر می‌باشد. در این مقاله از روش‌های فازی AHP برای وزن‌دهی معیارها به صورت گروهی (با اولویت‌بندی توسط کارشناسان حمل‌ونقل و مردم) و ویکور برای اولویت‌بندی گزینه‌های مسیر استفاده می‌شود. نتایج حاصل از پیاده سازی برای محور سومار-گیلانغرب، نشان می‌دهد که مسیر انتخاب‌شده با استفاده از روش‌های تصمیم‌گیری و آنالیزهای مکانی با مسیر تعیین‌شده توسط شرکت مهندسین مشاور مطابقت دارد.
واژه‌های کلیدی: آنالیزهای مکانی، فازی AHP، ویکور، انتخاب مسیر، وزن‌دهی گروهی
متن کامل [PDF 295 kb]   (2270 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1393/10/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M. Shakeri, A. Sadeghi-Niaraki, A. Alimohammadi, A. A. Alesheikh. Route Selection Using Group Decision Making Techniques and Spatial Analysis in Early Stage Design. JGST 2015; 4 (4) :285-396
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-226-fa.html

شاکری مریم، صادقی نیارکی ابوالقاسم، علیمحمدی عباس، آل شیخ علی اصغر. به کارگیری روش‌های تصمیم‌گیری گروهی و آنالیزهای مکانی جهت انتخاب مسیر در مرحله طراحی اولیه. علوم و فنون نقشه برداری. 1394; 4 (4) :285-396

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-226-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( 2-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology