[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2791616

مقالات منتشر شده: 661
نرخ پذیرش: 73.6
نرخ رد: 17.63

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 191 روز
____
..
:: دوره 14، شماره 2 - ( 9-1403 ) ::
دوره 14 شماره 2 صفحات 118-105 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی میزان دسترسی پذیری پیاده روها برای کاربران ویلچر مبتنی برعوامل پویای محیطی ( بارش باران)
مریم نقدی زادگان جهرمی ، نجمه نیسانی سامانی* ، میثم ارگانی، میرابولفضل مصطفوی
چکیده:   (321 مشاهده)
توانایی حرکت مستقل افراد دارای معلولیت حرکتی برای فعالیت‌های روزانه آن‌ها از اهمیت زیادی برخورداراست. اما، حرکت این افراد غالبا توسط عوامل مختلف محیطی و اجتماعی محدود می‌شود. علاوه بر عوامل ایستا، عوامل پویا مانند بارش می¬تواند دسترسی¬پذیری پیاده¬رو را کاهش دهد. این مقاله، به بررسی دسترسی‌پذیری پیاده‌روها برای افراد دارای معلولیت حرکتی، به ویژه برای استفاده کنندگان از ویلچر دستی، در زمان بارش می‌پردازد. هدف این مقاله بررسی چگونگی تاثیرعوامل محیطی، از جمله عوامل پویا مانند بارش، بر حرکت مستقل افراد دارای اختلالات حرکتی می‌باشد. روش پیشنهادی، سطح اطمینان هر کاربر را در جهت‌یابی اجزای مختلف پیاده‌رو در حضور شدت‌های مختلف بارش ارزیابی می‌کند و از یک مدل تصمیم‌گیری فازی برای ارزیابی دسترسی پذیری استفاده می‌کند. علاوه بر نقشه‌های دسترسی پذیری برای شدت‌های مختلف بارش، از شاخص شباهت برای مقایسه تأثیر شدت بارش بر دسترسی پذیری مؤلفه‌های پیاده‌رو استفاده شده‌است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که شدت بارش بر میزان دسترسی پذیری هر بخش از پیاده رو تأثیر بسزایی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. بر اساس نتایج بدست آمده، در حالیکه اکثر بخش‌های پیاده رو در زمان بارش با شدت کم برای کاربر ویلچر در دسترس هستند، با افزایش شدت بارش، میزان دسترسی پذیری پیاده رو دربیشتر بخش‌ها به متوسط تقلیل می‌یابد. علاوه بر این، در شدت بارش شدید، سطح دسترسی پذیری در مناطق با عرض کم و کیفیت نامطلوب سطح به سمت خیلی کم سوق می‌یابد.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: دسترسی پذیری، بارش، حرکت کاربران ویلچر، پیاده رو
متن کامل [PDF 960 kb]   (232 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1402/10/16
فهرست منابع
1. Noreau, L. O., & Fougeyrollas, P. O. (s.d.). Long-term consequences of spinal cord injury on social participation: the occurrence of handicap situations. Repéré à www.tandf.co
2. Wang, Y., Chau, C. K., Ng, W. Y., & Leung, T. M. (2016). A review on the effects of physical built environment attributes on enhancing walking and cycling activity levels within residential neighborhoods. Cities, 50, 1-15. [DOI:10.1016/j.cities.2015.08.004]
3. Gharebaghi, A., Mostafavi, M. A., Chavoshi, S. H., Edwards, G., & Fougeyrollas, P. (2018). The role of social factors in the accessibility of urban areas for people with motor disabilities. ISPRS International Journal of Geo-Information, 7(4). [DOI:10.3390/ijgi7040131]
4. Orellana, D., Bustos, M. E., Marín-Palacios, M., Cabrera-Jara, N., & Hermida, M. A. (2020). Walk'n'roll: Mapping street-level accessibility for different mobility conditions in Cuenca, Ecuador. Journal of Transport and Health, 16. [DOI:10.1016/j.jth.2020.100821]
5. Wheeler, B., Syzdykbayev, M., Karimi, H. A., Gurewitsch, R., & Wang, Y. (2020b). Personalized accessible wayfinding for people with disabilities through standards and open geospatial platforms in smart cities. Open Geospatial Data, Software and Standards, 5(1). [DOI:10.1186/s40965-020-00075-5]
6. (Revue Développement Humain, Handicap et Changement Social Journal of Human Development, Disability, and Social Change ACTES DU COLLOQUE-Pour Une Ville Inclusive : Innovations et Partenariats. Proceedings of the Colloquium-For an Inclusive City: Innovations and Partnership, n.d.)
7. Gharebaghi, A., Mostafavi, M. A., Edwards, G., Fougeyrollas, P., Gamache, S., & Grenier, Y. (2018a). Integration of the social environment in a mobility ontology for people with motor disabilities. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 13(6), 540-551. [DOI:10.1080/17483107.2017.1344887]
8. Gharebaghi, A., Mostafavi, M. A., Edwards, G., Fougeyrollas, P., Morales-Coayla, P., Routhier, F., Leblond, J., & Noreau, L. (2017a). A confidence-based approach for the assessment of accessibility of pedestrian network for manual wheelchair users. Lecture Notes in Geoinformation and Cartography, 463-477. [DOI:10.1007/978-3-319-57336-6_32]
9. Wheeler, B., Syzdykbayev, M., Karimi, H. A., Gurewitsch, R., & Wang, Y. (2020a). Personalized accessible wayfinding for people with disabilities through standards and open geospatial platforms in smart cities. Open Geospatial Data, Software and Standards, 5(1). [DOI:10.1186/s40965-020-00075-5]
10. Hara, K., Chan, C., & Froehlich, J. E. (2016). The design of assistive location-based technologies for people with ambulatory disabilities: A formative study. Conference on Human Factors in Computing Systems - Proceedings, 1757-1768. [DOI:10.1145/2858036.2858315]
11. Prémont, M. É., Vincent, C., & Mostafavi, M. A. (2020). Geospatial assistive technologies: potential usability criteria identified from manual wheelchair users. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 15(8), 844-855. [DOI:10.1080/17483107.2019.1620351]
12. Bolten, N., Mukherjee, S., Sipeeva, V., Tanweer, A., & Caspi, A. (2017). A pedestrian-centered data approach for equitable access to urban infrastructure environments. IBM Journal of Research and Development, 61(6), 101-1012. [DOI:10.1147/JRD.2017.2736279]
13. Naude, A., de Jong, T., & van Teefelen, P. (1999). Measuring Accessibility with GIS-Tools: A Case Study of the Wild Coast of South Africa. Transactions in GIS, 3(4), 381-395. [DOI:10.1111/1467-9671.00033]
14. Kasemsuppakorn, P., & Karimi, H. A. (2009). Personalised routing for wheelchair navigation. Journal of Location Based Services, 3(1), 24-54. [DOI:10.1080/17489720902837936]
15. Pérez-Delhoyo, R., García-Mayor, C., Mora, H., Gilart-Iglesias, V., & Andújar-Montoya, M. D. (2017). Improving urban accessibility: A methodology for urban dynamics analysis in smart, sustainable and inclusive cities. International Journal of Sustainable Development and Planning, 12(3), 357-367. [DOI:10.2495/SDP-V12-N3-357-367]
16. Tajgardoon, M., & Karimi, H. A. (2015). Simulating and visualizing sidewalk accessibility for wayfinding of people with disabilities. International Journal of Cartography, 1(1), 79-93. [DOI:10.1080/23729333.2015.1055646]
17. Menkens, C., Sussmann, J., Al-Ali, M., Breitsameter, E., Frtunik, J., Nendel, T., & Schneiderbauer, T. (n.d.). EasyWheel-A Mobile Social Navigation and Support System for Wheelchair Users.
18. Gharebaghi, A., Mostafavi, M. A., Edwards, G., Fougeyrollas, P., Gamache, S., & Grenier, Y. (2018b). Integration of the social environment in a mobility ontology for people with motor disabilities. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 13(6), 540-551. [DOI:10.1080/17483107.2017.1344887]
19. Mostafavi, M. A., Noreau, L., Edwards, G., Fougeyrola, P., Hubert, F., Vincent, C., & Routhier, F. (2014). Urban Accessibility in Action: Development of a Geospatial assistive technology for navigation of people with motor disabilities. Géocongrès, October.
20. Gharebaghi, A., Mostafavi, M. A., Edwards, G., Fougeyrollas, P., Morales-Coayla, P., Routhier, F., Leblond, J., & Noreau, L. (2017b). A confidence-based approach for the assessment of accessibility of pedestrian network for manual wheelchair users. Lecture Notes in Geoinformation and Cartography, 463-477. [DOI:10.1007/978-3-319-57336-6_32]
21. Mackett, R.L., Achuthan K., and Titheridge H. (2008). AMELIA: making streets more accessible for people with mobility difficulties. URBAN DESIGN International, 13:80-89 [DOI:10.1057/udi.2008.12]
22. Sobek, A. D., & Miller, H. J. (2006). U-Access: A web-based system for routing pedestrians of differing abilities. Journal of Geographical Systems, 8(3), 269-287. [DOI:10.1007/s10109-006-0021-1]
23. Volker, T., & Weber, G. (2008). RouteChecker: Personalized multicriteria routing for mobility impaired pedestrians. In The 10th international A CM SIGACCESS conference on computers and accessibility (pp. 185-192). Halifax, NS: ACM [DOI:10.1145/1414471.1414506]
24. Matthews, H., Beale, L., Picton, P. and Briggs, D. (2003). Modelling Access with GIS in Urban Systems MAGUS): capturing the experiences of wheelchair users. Area, 35(1):34-45 [DOI:10.1111/1475-4762.00108]
25. Mobasheri, A., Deister, J., & Dieterich, H. (2017). Wheelmap: the wheelchair accessibility crowdsourcing platform. Open Geospatial Data, Software and Standards, 2(1). [DOI:10.1186/s40965-017-0040-5]
26. Ward, E. (2023). Whether or not to go: the travel impact of nuisance flooding and heavy rain for disabled and older people.
27. Darko, J., Folsom, L., Pugh, N., Park, H., Shirzad, K., Owens, J., & Miller, A. (2022). Adaptive personalized routing for vulnerable road users. IET Intelligent Transport Systems, 16(8), 1011-1025. [DOI:10.1049/itr2.12191]
28. Zhao, J., Guo, C., Zhang, R., Guo, D., & Palmer, M. (2019). Impacts of weather on cycling and walking on twin trails in Seattle. Transportation research part D: transport and environment, 77, 573-588. [DOI:10.1016/j.trd.2019.09.022]
29. Baker, S. (2022). Perceived Accessibility of Unstructured Physical Activity for Manual Wheelchair Users: A Comparative Evaluation of Socioecological Barriers and Facilitators between US and Scandinavian Urban and Rural Settings (Doctoral dissertation, Colorado College).
30. Lindsay, S., Morales, E., Yantzi, N., Vincent, C., Howell, L., & Edwards, G. (2015). The experiences of participating in winter among youths with a physical disability compared with their typically developing peers. Child: care, health and development, 41(6), 980-988. [DOI:10.1111/cch.12220]
31. Pan, H., Zhang, J., & Song, W. (2020). Experimental study of pedestrian flow mixed with wheelchair users through funnel-shaped bottlenecks. Journal of Statistical Mechanics: Theory and Experiment, 2020(3), 033401. [DOI:10.1088/1742-5468/ab6b1c]
32. Ripat, J., Borisoff, J. F., Grant, L. E., & Chan, F. H. (2018). Patterns of community participation across the seasons: A year-long case study of three Canadian wheelchair users. Disability and rehabilitation, 40(6), 722-731. [DOI:10.1080/09638288.2016.1271463]
33. Czarnecki, K. (2018). Operational world model ontology for automated driving systems-part 2: Road users, animals, other obstacles, and environmental conditions,". Waterloo Intelligent Systems Engineering Lab (WISE) Report, University of Waterloo.
34. Ripat, J., & Colatruglio, A. (2016). Exploring winter community participation among wheelchair users: an online focus group. Occupational therapy in health care, 30(1), 95-106. [DOI:10.3109/07380577.2015.1057669]
35. Opach, T., Navarra, C., Rød, J. K., & Neset, T. S. (2021). Pedestrian routing and perspectives: WayFinder's route down the lane-Come on with the rain. ISPRS International Journal of Geo-Information, 10(6), 365. [DOI:10.3390/ijgi10060365]
36. Fougeyrollas, P. (2002). L'évolution conceptuelle internationale dans le champ du handicap : enjeux socio-politiques et contributions québécoises. Perspectives Interdisciplinaires Sur Le Travail et La Santé, 4-2. [DOI:10.4000/pistes.3663]
37. Socharoentum, M., & Karimi, H. A. (2016). Multi-modal transportation with multi-criteria walking (MMT-MCW): Personalized route recommender. Computers, Environment and Urban Systems, 55, 44-54. [DOI:10.1016/j.compenvurbsys.2015.10.005]
38. Karimi, H. A., Zhang, L., & Benner, J. G. (2014). Personalized accessibility map (PAM): a novel assisted wayfinding approach for people with disabilities. Annals of GIS, 20(2), 99-108. [DOI:10.1080/19475683.2014.904438]
39. Rushton, P. W., Miller, W. C., Lee Kirby, R., Eng, J. J., & Yip, J. (2011). Development and content validation of the Wheelchair Use Confidence Scale: a mixed-methods study. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 6(1), 57-66. [DOI:10.3109/17483107.2010.512970]
40. Neis, P. (2015). Measuring the reliability of wheelchair user route planning based on volunteered geographic information. Transactions in GIS, 19(2), 188-201. [DOI:10.1111/tgis.12087]
41. MANOBS - manual of surface weather observations, Meteorological Service of Canada, 2013.
42. Zadeh, L. A. (1965). Fuzzy sets. Information and control, 8(3), 338-353. [DOI:10.1016/S0019-9958(65)90241-X]
43. Malczewski, J. (1999). GIS and multicriteria decision analysis. John Wiley & Sons.
44. Chen, C. T. (2000). Extensions of the TOPSIS for group decision-making under fuzzy environment. Fuzzy sets and systems, 114(1), 1-9. [DOI:10.1016/S0165-0114(97)00377-1]
45. Dong, Li, & Li. (2009). "A survey of image retrieval with high-level semantics". Pattern Recognition, 42(9), pp. 1857-1881.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghdizadeganjahromi M, Neysani samany N, Mostafavi M. Assessment of Sidewalk Accessibility for Wheelchair Users Considering Dynamic Environmental Factors (Rainfall). JGST 2024; 14 (2) : 7
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-1171-fa.html

نقدی زادگان جهرمی مریم، نیسانی سامانی نجمه، ارگانی میثم، مصطفوی میرابولفضل. ارزیابی میزان دسترسی پذیری پیاده روها برای کاربران ویلچر مبتنی برعوامل پویای محیطی ( بارش باران). علوم و فنون نقشه برداری. 1403; 14 (2) :105-118

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-1171-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology