[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2713764

مقالات منتشر شده: 653
نرخ پذیرش: 73.75
نرخ رد: 17.62

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( 12-1399 ) ::
دوره 10 شماره 3 صفحات 109-99 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد تحلیل‌های مکانی و شبکه‌ای GIS در بازاریابی مکان محور فروشگاه زنجیره‌ای منطقۀ۲ شهر تبریز
فریبا حبیب پور ، بختیار فیضی زاده* ، یونس جبارزاده
چکیده:   (2788 مشاهده)
فروشگاه­های زنجیره­ای، نقش موثری در جهت سامان­دهی اقتصادی، رشد ­و ­توسعه متوازن شهرها داشته­اند. بازاریابی مکان­محور، ترکیبی از قدرت تجسم و تجزیه ­و تحلیل جغرافیایی با تکنیک­ها و بینش بازاریابی برای رسیدن به اهداف است. هدف تحقیق حاضر، بهبود عملکرد فروشگاه­های زنجیره­ای در منطقه ۲ شهر تبریز با رویکرد بازاریابی مکان­محور مبتنی بر روشهای تصمیم گیری GIS می باشد. برای نیل به این مقصود، از تحلیل­های مکانی و شبکه­ای GIS استفاده شده است. چهار فروشگاه شامل دو شعبه فروشگاه کوروش و فروشگاه رفاه و جانبو مورد  تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای این منظور سه گروه اصلی از معیارها شامل معیارهای اقتصادی-اجتماعی، همجواری و حمل­ونقل با زیرمعیارهای مربوطه به­کار گرفته شد. و با استفاده از مدل Fuzzy-ANP  نسبت به استخراج  اهیمت آنها اقدام شد. براساس مدل ANP از بین معیارهای منتخب، معیار اقتصادی-اجتماعی با وزن ۰.۴۰ و از زیرمعیارهای معیار مزبور، زیرمعیار تراکم­جمعیت با وزن ۰.۳۷ تاثیرگذارترین عوامل در بازاریابی مکان­محور فروشگاه­های زنجیره­ای می­باشند. در ادامه با استفاده از مدل New Service Area، بهترین محدوده­های خدمات­رسانی با کاربرد معابر برحسب دقیقه شناسایی شد، محدوده ۳ دقیقه­ای، به­عنوان مناسب­ترین محدوده خدمات­رسانی مورد شناسایی قرار گرفت. بر اساس نتایج تحقیق، منطقه یاغچیان، ائل­گولی، قسمت­هایی از ویلاشهر و ولیعصرجنوبی با کسب ارزش بسیار مناسب، مستعد بازاریابی مکان­محور هستند و فروشگاه جانبو با قرارگیری در ائل­گولی، در منطقه­ای با شرایط مناسب از نظر بازاریابی مکان­محوری واقع شده است. نتایج تحقیق حاضر در راستای استفاده از تحلیل­های GIS برای مطالعات بازاریابی مکان محور از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می تواند راه­گشای مطالعات آتی در زمینه انتخاب روش­ها و تکنیک­های مناسب و همچنین گستشر کسب و کارهای موفق مبتنی بر سیستم های تصمیم گیری GIS باشد.
واژه‌های کلیدی: فروشگاه زنجیره‌ای، تحلیل‌های مکانی و شبکه‌ای، بازاریابی مکان‌محور، تبریز
متن کامل [PDF 2398 kb]   (1252 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1398/10/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibpour F, Feizizadeh B, Jabarzadeh Y. GIS Spatial and Network Analysis Applied for Bookstores Geomarketing. JGST 2021; 10 (3) :99-109
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-903-fa.html

حبیب پور فریبا، فیضی زاده بختیار، جبارزاده یونس. کاربرد تحلیل‌های مکانی و شبکه‌ای GIS در بازاریابی مکان محور فروشگاه زنجیره‌ای منطقۀ۲ شهر تبریز. علوم و فنون نقشه برداری. 1399; 10 (3) :99-109

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-903-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology