فروشگاههای زنجیرهای، نقش موثری در جهت ساماندهی اقتصادی، رشدوتوسعه متوازن شهرها داشتهاند. بازاریابی مکانمحور، ترکیبی از قدرت تجسم و تجزیه و تحلیل جغرافیایی با تکنیکها و بینش بازاریابی برای رسیدن به اهداف است. هدف تحقیق حاضر، بهبود عملکرد فروشگاههای زنجیرهای در منطقه ۲ شهر تبریز با رویکرد بازاریابی مکانمحور مبتنی بر روشهای تصمیم گیری GISمی باشد. برای نیل به این مقصود، از تحلیلهای مکانی و شبکهای GIS استفاده شده است. چهار فروشگاه شامل دو شعبه فروشگاه کوروش و فروشگاه رفاه و جانبو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای این منظور سه گروه اصلی از معیارها شامل معیارهای اقتصادی-اجتماعی، همجواری و حملونقل با زیرمعیارهای مربوطه بهکار گرفته شد. و با استفاده از مدل Fuzzy-ANP نسبت به استخراج اهیمت آنها اقدام شد. براساس مدل ANP از بین معیارهای منتخب، معیار اقتصادی-اجتماعی با وزن ۰.۴۰ و از زیرمعیارهای معیار مزبور، زیرمعیار تراکمجمعیت با وزن ۰.۳۷ تاثیرگذارترین عوامل در بازاریابی مکانمحور فروشگاههای زنجیرهای میباشند. در ادامه با استفاده از مدل New ServiceArea، بهترین محدودههای خدماترسانی با کاربرد معابر برحسب دقیقه شناسایی شد، محدوده ۳ دقیقهای، بهعنوان مناسبترین محدوده خدماترسانی مورد شناسایی قرار گرفت. بر اساس نتایج تحقیق، منطقه یاغچیان، ائلگولی، قسمتهایی از ویلاشهر و ولیعصرجنوبی با کسب ارزش بسیار مناسب، مستعد بازاریابی مکانمحور هستند و فروشگاه جانبو با قرارگیری در ائلگولی، در منطقهای با شرایط مناسب از نظر بازاریابی مکانمحوری واقع شده است. نتایج تحقیق حاضر در راستای استفاده از تحلیلهای GIS برای مطالعات بازاریابی مکان محور از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می تواند راهگشای مطالعات آتی در زمینه انتخاب روشها و تکنیکهای مناسب و همچنین گستشر کسب و کارهای موفق مبتنی بر سیستم های تصمیم گیری GIS باشد.