مکانیابی و نمایش محیط اطراف کاربر در دستگاههای همراه به طور معمول در قالب نقشههای دو بعدی امکانپذیر است که کاربر را به یک تصویر عمودی یا نمایش بالا به پایین از محیط محدود میکند. با توجه به ماهیت سه بعدی عوارض دنیای واقعی، ارائه آنها به صورت مدلهای سه بعدی نقش مهمی را در بصریسازی و انجام انواع تحلیلها ایفا میکند. در بخش بصریسازی و نمایش، مدلهای سه بعدی شهری با ایجاد محیط مجازی و در نظرگرفتن خصوصیات هندسی و ظاهری عوارض، به درک بهتر کاربران کمک میکنند. علاوه بر این مدلهای شهری در طیف وسیعی از کاربردها همانند تحلیل محدوده قابل رویت، ارزیابی میزان هدررفت انرژی، مدیریت تاسیسات شهری، کاداستر سه بعدی و ناوبری در محیطهای داخلی به کار گرفته میشوند. پیشرفتهای دستگاههای همراه منجر به استفاده آنها در کاربردهای مختلف نظیر فناوری واقعیت مجازی و مدلهای سه بعدی شهری شده است. در این مطالعه به منظور رفع محدودیتهای نقشههای دو بعدی و استفاده از قابلیتهای نمایش عوارض به صورت سه بعدی، یک برنامه کاربردی موبایل در دو رویکرد تعاملی چشم پرنده[1] و زاویه دید اول شخص توسعه پیدا کرده است. مدلهای سه بعدی به کمک ردپای دو بعدی عوارض حاصل از نقشه 1:2000 منطقه و افزودن مقادیر ارتفاع و بافت نمایشی مربوطه در محیط نرمافزار GoogleSketchup تهیه شدهاند. با توجه به محدودیتهای رابط برنامهنویسی کاربردی[2]OpenGL ES در بارگذاری مدلهای گرافیکی پیچیده، کتابخانه گرافیکی Libgdx به منظور تشکیل محیط و نمایش مدلها استفاده شده است. فرآیند Deserialization به منظور تشکیل خودکار مدلهای سه بعدی، اتصال بافت مربوط به عوارض و همچنین جانمایی آنها در محیط برنامه صورت گرفته است. در نمای چشم پرنده کاربر به کمک دکمههای طراحی شده و لمس صفحه نمایش به گردش در محیط میپردازد. در رویکرد ناظر اول شخص یا واقعیت مجازی، موقعیت کاربر به وسیله GPS دستگاه و راستای نشانهروی با استفاده از سنجندههای مکانی شتابسنج و مغناطیسسنج و اعمال فیلتر پایین گذر[3] به منظور کاهش خطای دادهها تعیین میشود. رویکرد تعاملی ترکیبی پیادهسازی شده در این تحقیق با فراهم نمودن قابلیت نمایش به صورت نقشههای سهبعدی و ساختار واقعیت مجازی، باعث تمایز آن از سایر مطالعات مربوط به بصری سازی عوارض شهری شده است. به منظور ارزیابی برنامه کاربردی، عوارض محوطه دانشکده مهندسی نقشهبرداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در برنامه وارد شده و امکان مشاهده مدلهای سه بعدی و تعامل کاربران با آن در دو رویکرد نمایشی فراهم شده است.
Tahani N, Alesheikh A A, Farnaghi M. Representation of 3D City Models Based on Two Interactive Approaches in Mobile Devices. JGST 2016; 6 (2) :145-160 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-510-fa.html
طهانی ناصر، آل شیخ علی اصغر، فرنقی مهدی. نمایش عوارض سه بعدی شهری با دو رویکرد تعاملی در دستگاه های همراه. علوم و فنون نقشه برداری. 1395; 6 (2) :145-160