زمان سفر کمانهای شبکه حملونقل شهری، مهمترین متغیر برای تصمیمگیری در مورد انتخاب مسیر سفر و زمان آغاز سفرهای شهری است. زمان سفر در کمانهای تشکیل دهنده شبکه حملونقل، اساس کار سامانههای ناوبری و مسیریابی است. به طور مشخص، الگوریتمهای مسیریابی زمانمند، سریعترین مسیر را بر اساس مدت زمان سفر کمانهای شبکه در زمانهای مختلف محاسبه میکنند. در واقع اطلاعات زمان سفر برای بازههای زمانی آینده، مبنای روشهای مسیریابی زمانمند است. با فراگیر شدن استفاده از موقعیتیابهای قابل حمل مبتنی بر سامانه موقعیتیاب جهانی (GPS)، استفاده از داده های تولید شده توسط این دستگاهها برای تعیین سرعت جریان ترافیک در شبکه راه مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش با استفاده از دادههای دریافتی از موقعیتیابهای اتوبوسهای شهری، زمان سفر کمانهای شبکه شریانی به صورت آنی محاسبه میشود. تعیین زمان سفر کمانها در بازههای زمانی، نیازمند تحلیل دادههای مکانی-زمانی است. برای پیشبینی کوتاه مدت زمان سفر از تحلیل هالت-وینترز استفاده شده است. برای افزایش دقت تخمینها، از اطلاعات زمانبندی چراغهای راهنمایی نیز در محاسبات استفاده شده است. برای اعتبار سنجی روش پیشنهادی و همچنین محاسبه برخی از پارامترهای مدل از سه خودروی آزمایش در یک روز مشخص استفاده شده است. در نهایت، زمان سفر محاسبه شده با روش پیشنهادی، با نتایج حاصل از دو روش پرکاربرد در محاسبه زمان سفر کمان مقایسه شده است. با کاهش 22 درصدی میانگین RMSE در بازههای زمانی مختلف، مقایسه صورت گرفته بهبود دقت محاسبه زمان سفر کمان در حالت استفاده از روش پیشنهادی را نشان میدهد. بهبود دقت نتایج، کارایی استفاده از روش پیشنهادی را نشان میدهد.
R. Foroozandeh, F. Hakimpour, N. Khademi. Short Term Prediction of Travel Time on Links of Network using Transit Buses Positioning System Data. JGST 2016; 5 (3) :77-98 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-342-fa.html
فروزنده روزبه، حکیمپور فرشاد، خادمی نوید. پیشبینی کوتاهمدت زمان سفر کمانهای شبکه حملونقل شهری با استفاده از دادههای موقعیتیابهای اتوبوسهای شهری. علوم و فنون نقشه برداری. 1394; 5 (3) :77-98