[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2801393

مقالات منتشر شده: 661
نرخ پذیرش: 73.8
نرخ رد: 17.62

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( 11-1394 ) ::
دوره 5 شماره 3 صفحات 98-77 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی کوتاه‌مدت زمان سفر کمان‌های شبکه حمل‌ونقل شهری با استفاده از داده‌های موقعیت‌یاب‌های اتوبوس‌های شهری
روزبه فروزنده ، فرشاد حکیم‌پور* ، نوید خادمی
چکیده:   (5090 مشاهده)

زمان سفر کمان‌های شبکه حمل‌ونقل شهری، مهم‌ترین متغیر برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب مسیر سفر و زمان آغاز سفرهای شهری است. زمان سفر در کمان‌های تشکیل دهنده شبکه حمل‌و‌نقل، اساس کار سامانه‌های ناوبری و مسیریابی است. به طور مشخص، الگوریتم‌های مسیریابی زمانمند، سریع‌ترین مسیر را بر اساس مدت زمان سفر کمان‌های شبکه در زمان‌های مختلف محاسبه می‌کنند. در واقع اطلاعات زمان سفر برای بازه‌های زمانی آینده، مبنای روش‌های مسیریابی زمانمند است. با فراگیر شدن استفاده از موقعیت‌یاب‌های قابل حمل مبتنی بر سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS)، استفاده از داده های تولید شده توسط این دستگاه‌ها برای تعیین سرعت جریان ترافیک در شبکه راه مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش با استفاده از داده‌های دریافتی از موقعیت‌یاب‌های اتوبوس‌های شهری، زمان سفر کمان‌های شبکه شریانی به صورت آنی محاسبه می‌شود. تعیین زمان سفر کمان‌ها در بازه‌های زمانی، نیازمند تحلیل دادههای مکانی-زمانی است. برای پیش‌بینی کوتاه مدت زمان سفر از تحلیل هالت-وینترز استفاده شده است. برای افزایش دقت تخمین‌ها، از اطلاعات زمان‌بندی چراغ‌‌های راهنمایی نیز در محاسبات استفاده شده است. برای اعتبار سنجی روش پیشنهادی و همچنین محاسبه برخی از پارامترهای مدل از سه خودروی آزمایش در یک روز مشخص استفاده شده است. در نهایت، زمان سفر محاسبه شده با روش پیشنهادی، با نتایج حاصل از دو روش پرکاربرد در محاسبه زمان سفر کمان مقایسه شده است. با کاهش 22 درصدی میانگین RMSE در بازه‌های زمانی مختلف، مقایسه صورت گرفته بهبود دقت محاسبه زمان سفر کمان در حالت استفاده از روش پیشنهادی را نشان می‌دهد. بهبود دقت نتایج، کارایی استفاده از روش پیشنهادی را نشان میدهد.

واژه‌های کلیدی: زمان سفر کمان، موقعیت‌یاب اتوبوس، تحلیل هالت وینترز، محاسبه آنی، داده مکانی-زمانی
متن کامل [PDF 1338 kb]   (2765 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1394/4/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

R. Foroozandeh, F. Hakimpour, N. Khademi. Short Term Prediction of Travel Time on Links of Network using Transit Buses Positioning System Data. JGST 2016; 5 (3) :77-98
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-342-fa.html

فروزنده روزبه، حکیم‌پور فرشاد، خادمی نوید. پیش‌بینی کوتاه‌مدت زمان سفر کمان‌های شبکه حمل‌ونقل شهری با استفاده از داده‌های موقعیت‌یاب‌های اتوبوس‌های شهری. علوم و فنون نقشه برداری. 1394; 5 (3) :77-98

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-342-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( 11-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology