یکی از موضوعات حائز اهمیت در هیدروگرافی، تعیین پارامترهای وضعیت شناور، رول، پیچ و هدینگ؛ میباشد. بطور معمول با نصب سنجنده تعیین وضعیت بر روی شناور، پارامترهای دورانی آن اندازهگیری میشوند. از طرفی، با توجه به استانداردهای بین-المللی هیدروگرافی، مشاهدات وضعیتسنجها میباید از صحت مشخصی برخوردار باشد. از سوی دیگر، با استفاده از مشاهدات فاز حامل GPS میتوان با صحت بالاتری نسبت به سنجندههای یاد شده به تعیین پارامترهای وضعیت سکوی متحرک پرداخت. بر این اساس یکی از روشهای کنترل میدانی وضعیتسنجها، استفاده از گیرندههای GPS میباشد. در این مقاله، با استقرار چهار گیرنده GPS با آنتنهای چوکرینگ در چهار گوشه یک فریم مربعی به ابعاد 15 متر بر روی شناور 27 متری سازمان جغرافیایی، و انجام آزمایش دریایی در سرعتهای knots5 الی knots12؛ سنجنده تعیین وضعیت شناور یاد شده مورد ارزیابی میدانی قرار گرفت. نتایج عددی نشان میدهد که میانگین برآورد دقت زاویای پیچ، رول و هدینگ با استفاده از گیرندههای GPS به ترتیب "28، "28 و "17 است. از طرفی صحت تعیین پارامترهای دورانی پیچ، رول و هدینگ سنجنده تعیین وضعیت مورد مطالعه به ترتیب "52/32 '7، "32/43 '7 و "24/36 '32 میباشد. همچنین، ضریب تصحیح بدست آمده برای پارامترهای دورانی پیچ، رول و هدینگ این وضعیت-سنج بهترتیب برابر "60/24 '7، "12/51 و "84/48 '17- میباشد. بطور کلی، نتایج حاصل از این آزمایش میدانی دلالت بر کارایی روش ارائه شده در این پژوهش دارد.
آزموده اردلان علیرضا، احمدی گیوی فرهنگ، رضوانی محمد هادی. کنترل میدانی وضعیتسنجهای مورد استفاده در هیدروگرافی. علوم و فنون نقشه برداری. 1393; 4 (2) :149-155