تشخیص راههای تخریب شده در اثر آوار و تعیین درجهی انسداد آنها به منظور امداد رسانی سریع و بهینه پس از بلایای طبیعی امری حیاتیست. در این تحقیق از یک رویکرد ابتکاری برای تشخیص و ارزیابی راههای تخریب شده به صورت نیمه اتوماتیک استفاده شده است که از تصاویر پیش و پس از زلزله به همراهِ نقشهی برداری راهها بهره میجوید. منظور از تخریب و انسداد در این پژوهش؛ آوار حاصل از ساختمانها و همچنین حضور خودروهای پارک شده بر سطح راه بود که طبیعتا این حضور امر امدادرسانی را با اشکالاتی همراه میکند. ویژگیهای مختلفی به منظور طبقهبندی سطح راهها همچون "شاخص سایه" و "شاخص گیاهی" بکار گرفته شد و سپس از یک الگوریتم ژنتیک برای یافتن ویژگیهای بهینه که فاقد همبستگی و یا خطا باشند استفاده گردید. در این کوشش به منظور دستیابی به دقت کلی بالاتر در تشخیص تخریب از بین دو طبقه بندی کننده نظارت شده MLL و SVM و با روش آزمون و خطا؛ طبقه بندی کنندهی ماشین بردار پشتیبان انتخاب شد که نتایج بهتری نسبت به طبقه بندی کنندهی بیشترین شباهت در مرحله ی تشخیص تخریب داشت. در انتها از یک سیستم استنتاج فازی "ممدانی" برای ارزیابی درجهی تخریب یک قطعه از راه استفاده شد و با تعیین یکسری ضوابط آماری روی تعداد قطعات با درجه تخریب معین در یک راه مشخص؛ میزان تخریب به کل آن راه تعمیم یافت. روش مذکور بر روی تصاویر سنجندهی Quick Bird از شهر بم ایران تست شد و نتایج دقت بالای 93 درصد و ضریب کاپای 0.91 را در مرحلهی تشخیص تخریب نشان میدهد. همچنین بیش از 80 درصد از راههای مورد مطالعه برچسب تخریب صحیح در سه سطح گرفتند که با دادههای چشمی و تفسیر بصری توسط اپراتور همخوانی داشت. همچنین نقشهی قطعات مسدود راه ها با قابلیت ارائه به پروژههای امدادرسانی بدست آمد که دقت بهتر و جزئی تری را عرضه مینمود. این امر نشان از کارایی بالای الگوریتم پیشنهادی دارد.
M. Izadi, A. Mohamadzadeh, A. Haghighattalab. Design and Implementation of a System for Roads Occlusion Detection Using Fuzzy Logic and Support Vector Machine (Case Study: Bam Earthquake). JGST 2016; 5 (3) :265-278 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-202-fa.html
ایزدی معین، محمدزاده علی، حقیقت طلب آتنا. طراحی و پیاده سازی سیستمی جهت شناسایی انسداد راهها با استفاده از منطق فازی و ماشین بردار پشتیبان (مطالعه موردی: زلزله بم). علوم و فنون نقشه برداری. 1394; 5 (3) :265-278