[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2713764

مقالات منتشر شده: 653
نرخ پذیرش: 73.75
نرخ رد: 17.62

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( 11-1394 ) ::
دوره 5 شماره 3 صفحات 278-265 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و پیاده سازی سیستمی جهت شناسایی انسداد راه‌ها با استفاده از منطق فازی و ماشین‌ بردار‌ پشتیبان (مطالعه موردی: زلزله بم)
معین ایزدی ، علی محمدزاده* ، آتنا حقیقت طلب
چکیده:   (5329 مشاهده)

تشخیص راه­های تخریب شده در اثر آوار و تعیین درجه­ی انسداد آنها به منظور امداد رسانی سریع و بهینه پس از بلایای طبیعی امری حیاتیست. در این تحقیق از یک رویکرد ابتکاری برای تشخیص و ارزیابی راه­های تخریب شده به صورت نیمه اتوماتیک استفاده شده است که از تصاویر پیش و پس از زلزله به همراهِ نقشه­ی برداری راه­ها بهره میجوید. منظور از تخریب و انسداد در این پژوهش؛ آوار حاصل از ساختمانها و همچنین حضور خودرو­های پارک شده بر سطح راه بود که طبیعتا این حضور امر امداد­رسانی را با اشکالاتی همراه میکند. ویژگی­های مختلفی به منظور طبقه­بندی سطح راه­ها همچون "شاخص سایه" و "شاخص گیاهی" بکار گرفته شد و سپس از یک الگوریتم ژنتیک برای یافتن ویژگی­های بهینه که فاقد همبستگی و یا خطا باشند استفاده گردید. در این کوشش به منظور دستیابی به دقت کلی بالاتر در تشخیص تخریب از بین دو طبقه بندی کننده نظارت شده MLL و SVM و با روش آزمون و خطا؛ طبقه بندی کننده­ی ماشین بردار پشتیبان انتخاب شد که نتایج بهتری نسبت به طبقه بندی کننده­ی بیشترین شباهت در مرحله ی تشخیص تخریب داشت. در انتها از یک سیستم استنتاج فازی "ممدانی" برای ارزیابی درجه­ی تخریب یک قطعه از راه استفاده شد و با تعیین یکسری ضوابط آماری روی تعداد قطعات با درجه تخریب معین در یک راه مشخص؛ میزان تخریب به کل آن راه تعمیم یافت. روش مذکور بر روی تصاویر سنجنده­ی Quick Bird از شهر بم ایران تست شد و نتایج دقت بالای 93 درصد و ضریب کاپای 0.91 را در مرحله­ی تشخیص تخریب نشان میدهد. همچنین بیش از 80 درصد از راه­های مورد مطالعه برچسب تخریب صحیح در سه سطح گرفتند که با داده­های چشمی و تفسیر بصری توسط اپراتور همخوانی داشت. همچنین نقشه­ی قطعات مسدود راه ها با قابلیت ارائه به پروژه­های امداد­رسانی بدست آمد که دقت بهتر و جزئی تری را عرضه مینمود. این امر نشان از کارایی بالای الگوریتم پیشنهادی دارد.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی تخریب راه ها، ماشین بردار پشتیبان، سیستم استنتاج فازی، الگوریتم ژنتیک، تصویر Quickbird
متن کامل [PDF 750 kb]   (3170 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فتوگرامتری و سنجش از دور
دریافت: 1393/8/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M. Izadi, A. Mohamadzadeh, A. Haghighattalab. Design and Implementation of a System for Roads Occlusion Detection Using Fuzzy Logic and Support Vector Machine (Case Study: Bam Earthquake). JGST 2016; 5 (3) :265-278
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-202-fa.html

ایزدی معین، محمدزاده علی، حقیقت طلب آتنا. طراحی و پیاده سازی سیستمی جهت شناسایی انسداد راه‌ها با استفاده از منطق فازی و ماشین‌ بردار‌ پشتیبان (مطالعه موردی: زلزله بم). علوم و فنون نقشه برداری. 1394; 5 (3) :265-278

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-202-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( 11-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology