[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2702565

مقالات منتشر شده: 653
نرخ پذیرش: 73.82
نرخ رد: 17.64

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( 6-1402 ) ::
دوره 13 شماره 1 صفحات 44-27 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه رویکردی مبتنی بر توابع خوشه‌ای سیستم‌های اطلاعات مکانی به‌منظور تحلیل زمانمند تصادفات موتورسیکلت در معابر درون‌شهری، مطالعه موردی: کلانشهر رشت
میثم عفتی* ، امین زارعی کریانی
چکیده:   (340 مشاهده)
برابر آمار و پژوهش‌های صورت‌گرفته موتورسیکلت‌سواران به‌عنوان یکی از پرخطرترین کاربران حمل‌ونقل شناخته‌شده‌اند. بااین‌وجود باتوجه‌به شرایط اقتصادی جامعه و معضلات ترافیکی در شهرها، استفاده از موتورسیکلت همواره مورد استقبال اقشار مختلف جامعه برای جابه‌جایی درون‌شهری بوده است. هدف اصلی این پژوهش ارائه روشی مبتنی بر تحلیل‌های زمانی و توابع خوشه‌ای سیستم اطلاعات مکانی (GIS) به‌منظور تحلیل آماری، مکانمند و زمانمند تصادفات موتورسیکلت جهت شناسایی مقاطع پرتصادف و ارائه راهکارهای ایمنی لازم به‌منظور کاهش تصادفات آتی است. در این راستا با استفاده از توابع کومپ، الگوی مکانی- زمانی تصادفات موتورسیکلت با تأکید بر ساعت وقوع و فصل در منطقه موردمطالعه بررسی شده است و به کمک ارزیابی همبستگی، تأثیر پارامتر زمان در ساعات مختلف شبانه‌روز و فصول مختلف سال بر تغییرات در فراوانی و پراکنش مکانی تصادفات تحلیل شده است. بر اساس نتایج مشخص شد که بیشترین تعداد تصادفات موتورسیکلت در بازه زمانی 12 ظهر تا 16 بعدازظهر (10/27 درصد تصادفات)، رخ‌داده است و همچنین با وقوع 53/33 درصد از تصادفات در فصل پائیز، این فصل بیشترین میزان تصادفات را در تمام فصول به خود اختصاص داده است. همچنین با بررسی خوشه‌ای زمانمند تصادفات در ساعات مختلف شبانه‌روز و فصول مختلف سال، در قطعه‌ای از خیابان شریعتی، در بازه زمانی 20 الی24 و در فصل بهار به ترتیب با میزان 012/0 و 02/0 بیشترین تراکم تصادفات را به خود اختصاص داد. نتایج تحقیق نشان داد که بهره‌گیری تلفیقی از تحلیل‌های خوشه‌ای مکانمند و زمانمند مبتنی بر کومپ با شناسایی مقاطع پرتصادف و تراکم تصادفات در معابر شهری و بازه‌های زمانی  مؤثر فصلی و ساعتی می‌تواند در تدوین رویکردهای ایمنی مرتبط با موتورسیکلت سواران منجر به اخذ تصمیمات اصلاحی مرتبط با مکان و زمان شود. 
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: ایمنی معابر درون‌شهری، داده‌کاوی‌مکانی، تصادفات موتورسیکلت، تراکم کرنل، تحلیل مکانمند
متن کامل [PDF 2409 kb]   (150 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1401/9/19
فهرست منابع
1. Kashani, A.T., Rabieyan, R. and Besharati, M.M. (2014). "A data mining approach to investigate the factors influencing the crash severity of motorcycle pillion passengers". Journal of safety research, 51, pp.93-98. [DOI:10.1016/j.jsr.2014.09.004]
2. Dadashova, B., Silvestri-Dobrovolny, C., Chauhan, J., Perez, M. and Bligh, R. (2021). "Hot-spot analysis of motorcyclist crashes involving fixed objects using multinomial logit and data mining tools" , Journal of Transportation Safety & Security, pp.1-19. [DOI:10.1080/19439962.2021.1898070]
3. Tan Chor Lip, H., Huei Tan, J., Mohamad,Y., Ariffin,A.C., Imran, R., Azmah Tuan Mat, T.N. (2018)," Clinical characteristics of 1653 injured motorcyclists and factors that predict mortality from motorcycle crashes in Malaysia", Chinese Journal of Traumatology, 22, pp. 69-74. [DOI:10.1016/j.cjtee.2018.11.001]
4. Anvari, M.B., Tavakoli Kashani, A. and Rabieyan, R. (2017). "Identifying the most important factors in the at-fault probability of motorcyclists by data mining, based on classification tree models", International Journal of Civil Engineering, 15(4), pp.653-662. [DOI:10.1007/s40999-017-0180-0]
5. Islam, S. and Brown, J., (2017). "A comparative injury severity analysis of motorcycle at-fault crashes on rural and urban roadways in Alabama", Accident Analysis & Prevention, 108, pp.163-171. [DOI:10.1016/j.aap.2017.08.016]
6. Jiang, F., Yuen, K.K.R. and Lee, E.W.M. (2020). "Analysis of motorcycle accidents using association rule mining-based framework with parameter optimization and GIS technology", Journal of safety research, 75, pp.292-309. [DOI:10.1016/j.jsr.2020.09.004]
7. Dapilah, F., Guba, B.Y. and Owusu-Sekyere, E. (2017). "Motorcyclist characteristics and traffic behaviour in urban Northern Ghana: Implications for road traffic accidents" Journal of Transport & Health, 4, pp.237-245. [DOI:10.1016/j.jth.2016.03.001]
8. Mascarenhas, M.D.M., Souto, R.M.C.V., Malta, D.C., Silva, M.M.A.D., Lima, C.M.D. and Montenegro, M.D.M.S. (2016). "Characteristics of motorcyclists involved in road traffic accidents attended at public urgent and emergency services" , Ciencia & saude coletiva, 21, pp.3661-3671. [DOI:10.1590/1413-812320152112.24332016]
9. , ناصر, اکبری, بای, مسعود, مازینی, تجری, مفخمی شهرستانی و حسن, (1395). " تجزیه و تحلیل آماری تصادفات جاده‌ای منجر به فوت استان گلستان طی سال‌های 1389 تا 1393" , فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات, 7(4), pp. -0.‎
10. Chen, H. (2012). "Black spot determination of traffic accident locations and its spatial association characteristic analysis based on GIS" , Journal of Geographic Information System, 4(6), pp.608-617 [DOI:10.4236/jgis.2012.46063]
11. حسن‌پور, شاد, روزبه, محمدزاده مقدم, شیران و محسنیان, (1396). "شناسایی نقاط حادثه‌خیز تصادفات عابر پیاده به کمک تابع چگالی کرنل در محیط GIS (مطالعه‌ی موردی: شهر مشهد) " ,جاده, 25(90), pp.19-30.‎
12. حاجی حسینلو, منصور. و ابراهیمی سرست, یاسر. (1388). "کاربرد GIS در تعیین نقاط حادثه خیز شبکه های درون شهری (بررسی موردی منطقه 2 تهران) " , نشریه علوم و تکنولوژی محیط زیست, 11(1) ), pp.285-275.‎
13. Saadat, S., Rahmani, K., Moradi, A. and Darabi, F. (2019). "Spatial analysis of driving accidents leading to deaths related to motorcyclists in Tehran", Chinese journal of traumatology, 22(3), pp.148-154. [DOI:10.1016/j.cjtee.2018.12.006]
14. بهبهانی, حمید. عفتی, میثم. و مرتضایی, سمانه. (1399). " ارایه روشی جهت تحلیل شدت تصادفات راه های برون شهری مبتنی بر توابع خوشه‌بندی مکانی و داده‌کاوی به روش درخت تصمیم، محور مورد مطالعه: آزادراه قزوین-لوشان", نشریه مهندسی عمران امیرکبیر, 52(6), pp.1419-1438.‎
15. Yalcin, G. and Duzgun, H.S. (2015). "Spatial analysis of two-wheeled vehicles traffic crashes: Osmaniye in Turkey" , KSCE journal of civil engineering, 19(7), pp.2225-2232. [DOI:10.1007/s12205-015-0661-0]
16. Mohaymany, A.S., Shahri, M. and Mirbagheri, B. (2013). "GIS-based method for detecting high-crash-risk road segments using network kernel density estimation" , Geo-spatial Information Science, 16(2), pp.113-119. [DOI:10.1080/10095020.2013.766396]
17. Jiang, F., Yuen, K.K.R. and Lee, E.W.M., (2020). "Analysis of motorcycle accidents using association rule mining-based framework with parameter optimization and GIS technology" , Journal of safety research, 75, pp.292-309. [DOI:10.1016/j.jsr.2020.09.004]
18. زینلی, سایه .حسینعلی, فرهاد. صادقی نیارکی, ابوالقاسم. کاظمی بیدختی, محمد. و عفتی, میثم. (1394). "تحلیل مکانی تصادفات در تقاطع‌های برون شهری با به‌کارگیری روش‌های خود همبستگی مکانی و برآورد تراکم کرنل", نشریه علمی-پژوهشی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی, 3(2), pp.21-42.‎
19. بهبهانی, حمید. عفتی, میثم و مرتضایی, سمانه. (1399). "ارایه روشی جهت تحلیل شدت تصادفات راه های برون شهری مبتنی بر توابع خوشه‌بندی مکانی و داده‌کاوی به روش درخت تصمیم، محور مورد مطالعه: آزادراه قزوین-لوشان", نشریه مهندسی عمران امیرکبیر, 52(6), pp.1419-1438.‎
20. Le, K.G., Liu, P. and Lin, L.T. (2020). "Determining the road traffic accident hotspots using GIS-based temporal-spatial statistical analytic techniques in Hanoi, Vietnam". Geo-spatial Information Science, 23(2), pp.153-164. [DOI:10.1080/10095020.2019.1683437]
21. Feizizadeh, B., Omarzadeh, D., Sharifi, A., Rahmani, A., Lakes, T. and Blaschke, T. (2022). "A GIS-based spatiotemporal modelling of urban traffic accidents in Tabriz City during the COVID-19 pandemic". Sustainability, 14(12), p.7468. [DOI:10.3390/su14127468]
22. Reardon, J.M., Andrade, L., Hertz, J., Kiwango, G., Teu, A., Pesambili, M., El-Gabri, D., Hocker, M., Mvungi, M., Vissoci, J.R.N. and Staton, C.A. (2017). "The epidemiology and hotspots of road traffic injuries in Moshi, Tanzania: an observational study" , Injury, 48(7), pp.1363-1370. [DOI:10.1016/j.injury.2017.05.004]
23. Ersen, M., Büyüklü, A.H. and Taşabat Erpolat, S. (2021). "Analysis of Fatal and Injury Traffic Accidents in Istanbul Sarıyer District with Spatial Statistics Methods" , Sustainability, 13(19), p.11039. [DOI:10.3390/su131911039]
24. حبیبی نوخندان, مجید و کمالی غلامعلی,. (1385), "آب و هوا و ایمنی جاده ها " , پژوهشکده حمل و نقل, تهران وزارت راه و ترابری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effati M, Zarei Karyani A. Providing an approach based on cluster functions of the Geospatial Information Systems for temporal analysis of motorcycle crashes in urban roads, case study: Rasht City. JGST 2023; 13 (1) : 3
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-1128-fa.html

عفتی میثم، زارعی کریانی امین. ارائه رویکردی مبتنی بر توابع خوشه‌ای سیستم‌های اطلاعات مکانی به‌منظور تحلیل زمانمند تصادفات موتورسیکلت در معابر درون‌شهری، مطالعه موردی: کلانشهر رشت. علوم و فنون نقشه برداری. 1402; 13 (1) :27-44

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-1128-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology