[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2796403

مقالات منتشر شده: 661
نرخ پذیرش: 73.69
نرخ رد: 17.63

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( 3-1399 ) ::
دوره 9 شماره 4 صفحات 255-235 برگشت به فهرست نسخه ها
مرور روش های مدل‌سازی عوامل مکانی در توصیه مکان جذاب با استفاده از اطلاعات شبکه‌های اجتماعی مکان مبنا
مهدی رضاییان* ، رحیم علی عباسپور ، زهرا بهرامیان
چکیده:   (2438 مشاهده)
رشد سریع فناوری‌های ساخت تلفن همراه و ترکیب آن با فناوری‌های مختلف، باعث اضافه شدن بعد مکان به شبکه‌های اجتماعی و تشکیل شبکه‌های اجتماعی مکان مبنا شده است. در شبکه‌های اجتماعی مکان مبنا از سیستم‌های توصیه‌گر برای توصیه مکان‌های جذاب به کاربران استفاده می‌شود. سیستم‌های توصیه‌گر سنتی مثل توصیه فیلم و کتاب سابقه دیرینه‌ای دارند. با وجود این، به دلیل وجود مولفه مکانی و ارتباط فیزیکی کاربران با دنیای بیرون در شبکه‌های اجتماعی مکان مبنا، یک سری ویژگی‌های خاص مانند عوامل مکانی، زمانی و  اجتماعی، به منظور بهبود توصیه‌ها در نظر گرفته می‌شود. در میان ویژگی‌های خاص داده‌های شبکه‌های اجتماعی مکان مبنا، عوامل مکانی نقش مهمی را در بهبود توصیه‌ها ایفا می‌کنند. چرا که  تمایل افراد برای بازدید از مکان‌ها به نسبت زیادی متاثر از فاصله بین شخص و مکان مورد نظر است. همچنین توزیع مکان‌های جذاب در منطقه باعث تغییر در الگوی بازدید کاربران می‌شود. در این تحقیق ابتدا با مقایسه سیستم‌های توصیه‌گر مکانی با سیستم‌های توصیه‌گر سنتی چالش‌هایی که شبکه‌های اجتماعی مکان مبنا با آن روبه‌رو هستند مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.  در ادامه عوامل موثر بر توصیه مکان جذاب به تفصیل بررسی شده و سیستم‌های توصیه‌گر مکان مبنا که از اطلاعات شبکه‌های اجتماعی مکان مبنا برای ارائه توصیه استفاده می‌کنند، بررسی می‌شود. در نهایت انواع روش‌های مدل‌سازی عوامل مکانی که یکی از مهمترین عوامل موثر در توصیه مکان جذاب به کاربران با استفاده از داده‌های شبکه‌های اجتماعی مکان مبنا است، بحث و بررسی می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: توصیه مکان جذاب، شبکه‌های اجتماعی مکان مبنا، مدل‌سازی عوامل مکانی، سیستم‌های توصیه‌گر
متن کامل [PDF 1197 kb]   (1012 دریافت)    
نوع مطالعه: ترویجی | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1398/11/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaeian M, Ali Abbaspour R, Bahramian Z. A Review of Spatial Factor Modeling Techniques in Recommending Point of Interest Using Location-based Social Network Information. JGST 2020; 9 (4) :235-255
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-918-fa.html

رضاییان مهدی، علی عباسپور رحیم، بهرامیان زهرا. مرور روش های مدل‌سازی عوامل مکانی در توصیه مکان جذاب با استفاده از اطلاعات شبکه‌های اجتماعی مکان مبنا. علوم و فنون نقشه برداری. 1399; 9 (4) :235-255

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-918-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology