رشد سریع فناوریهای ساخت تلفن همراه و ترکیب آن با فناوریهای مختلف، باعث اضافه شدن بعد مکان به شبکههای اجتماعی و تشکیل شبکههای اجتماعی مکان مبنا شده است. در شبکههای اجتماعی مکان مبنا از سیستمهای توصیهگر برای توصیه مکانهای جذاب به کاربران استفاده میشود. سیستمهای توصیهگر سنتی مثل توصیه فیلم و کتاب سابقه دیرینهای دارند. با وجود این، به دلیل وجود مولفه مکانی و ارتباط فیزیکی کاربران با دنیای بیرون در شبکههای اجتماعی مکان مبنا، یک سری ویژگیهای خاص مانند عوامل مکانی، زمانی و اجتماعی، به منظور بهبود توصیهها در نظر گرفته میشود. در میان ویژگیهای خاص دادههای شبکههای اجتماعی مکان مبنا، عوامل مکانی نقش مهمی را در بهبود توصیهها ایفا میکنند. چرا که تمایل افراد برای بازدید از مکانها به نسبت زیادی متاثر از فاصله بین شخص و مکان مورد نظر است. همچنین توزیع مکانهای جذاب در منطقه باعث تغییر در الگوی بازدید کاربران میشود. در این تحقیق ابتدا با مقایسه سیستمهای توصیهگر مکانی با سیستمهای توصیهگر سنتی چالشهایی که شبکههای اجتماعی مکان مبنا با آن روبهرو هستند مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. در ادامه عوامل موثر بر توصیه مکان جذاب به تفصیل بررسی شده و سیستمهای توصیهگر مکان مبنا که از اطلاعات شبکههای اجتماعی مکان مبنا برای ارائه توصیه استفاده میکنند، بررسی میشود. در نهایت انواع روشهای مدلسازی عوامل مکانی که یکی از مهمترین عوامل موثر در توصیه مکان جذاب به کاربران با استفاده از دادههای شبکههای اجتماعی مکان مبنا است، بحث و بررسی میگردد.
Rezaeian M, Ali Abbaspour R, Bahramian Z. A Review of Spatial Factor Modeling Techniques in Recommending Point of Interest Using Location-based Social Network Information. JGST 2020; 9 (4) :235-255 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-918-fa.html
رضاییان مهدی، علی عباسپور رحیم، بهرامیان زهرا. مرور روش های مدلسازی عوامل مکانی در توصیه مکان جذاب با استفاده از اطلاعات شبکههای اجتماعی مکان مبنا. علوم و فنون نقشه برداری. 1399; 9 (4) :235-255