[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2796403

مقالات منتشر شده: 661
نرخ پذیرش: 73.69
نرخ رد: 17.63

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( 12-1400 ) ::
دوره 11 شماره 3 صفحات 61-51 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مدل‌سازی توسعه فیزیکی مناطق شهری و اثرات آن بر ترافیک با استفاده از داده‌های نور شبانه
سمانه باقری ، صدرا کریم زاده* ، بختیار فیضی زاده
چکیده:   (1606 مشاهده)
امروزه رشد و توسعه فیزیکی سریع شهرها ،تحولات چشمگیری را در ویژگی‌های کالبدی و کارکردی آن‌ها سبب شده است و به دنبال آن معضلات و مشکلات زیادی نیز به وجود آمده است. شهرهای تهران و تبریز به‌عنوان دو کلان‌شهر ایران، از این قاعده مستثنا نبوده، زیرا دلیل توسعه آن‌ها در سال‌های اخیر و تمرکز و تراکم بیش‌ازحد انواع کاربری‌ها به‌ویژه کاربری‌های تجاری و کاربری‌های خدمات درمانی در بخش مرکزی ، مسائل و مشکلاتی ازجمله نارسایی در شبکه حمل‌ونقل را برای این دو شهر به وجود آورده است . بر همین اساس در مطالعه حاضر به بررسی این دو کلان شهر پرداخته شده است. مشاهدات سنجش از دور نور شبانه ، سنجش صریح و مکانی به موقع از فعالیتهای انسانی را در اختیار ما قرار می دهد . تحقیقات زیادی نشان داده اند که از نور شب (NTL) می توان به عنوان یک پروکسی برای تعدادی از متغیرها ، از جمله شهرنشینی ، تراکم و رشد اقتصادی استفاده کرد.  بر این اساس در این مطالعه ما با استفاده از سنجش از دور نور شبانه رشد شهری  و اثرات  دنباله آن را مورد بررسی قرار دادیم . برای این منظور از تصاویر ماهواره‌ای  SOUMI NPP، LANDSAT 8 و  LANDSAT 7 و همچنین اطلاعات ترافیکی به‌دست‌آمده از Google map  استفاده شد که با استفاده از نرم‌افزارهای ENVI 5.3 ، QGIS 3.10، ARC GIS 10.3 ، سامانه   Google Earth Engine و نرم‌افزار MATLAB تحلیل‌های لازم بر روی این داده‌ها صورت گرفت . در ابتدا با استفاده از الگوریتم BUNTUS  (مناطق ساخته‌شده شهری، تصویر نور شب  و زمان سفر برای محدوده  شهر) میزان توسعه فیزیکی شهرهای موردمطالعه بررسی شد . نتایج نشان داد که هر دو شهر در طی این دوره نه‌ساله  مورد بررسی (2020-2012)، رشدی همراه با شیب ملایم داشته‌اند. پس از محاسبه رشد شهری برای بررسی ترافیک شهری ، با استفاده از نرم‌افزار متلب بین اطلاعات ترافیکی و ارزش عددی پیکسل‌های تصویر (DN)  رگرسیون گرفته شد که نتایج ، همبستگی بین این  دولایه اطلاعاتی را نشان داد .
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: SOUMI NPP، LANDSAT 8، LANDSAT 7، الگوریتم BUNTUS، توسعه فیزیکی، ترافیک
متن کامل [PDF 1580 kb]   (703 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فتوگرامتری و سنجش از دور
دریافت: 1400/6/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri S, Karimzadeh S, Feizizadeh B. Investigation and Modeling of Physical Growth of Urban Areas and its Impacts on Traffic using Night-time Light Data. JGST 2022; 11 (3) : 5
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-1048-fa.html

باقری سمانه، کریم زاده صدرا، فیضی زاده بختیار. بررسی و مدل‌سازی توسعه فیزیکی مناطق شهری و اثرات آن بر ترافیک با استفاده از داده‌های نور شبانه. علوم و فنون نقشه برداری. 1400; 11 (3) :51-61

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-1048-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology