حرکت در محیط، فعالیتی جدا نشدنی از زندگی روزمره انسان است. ما نیاز داریم که خود را در محیط توجیه کنیم و در زمان مناسب به مقصد موردنظر خود برسیم. این امر گاه با کمک تسهیلات راهبری مانند نقشه، و گاه با توسل به ادراک مکانی صورت میگیرد. در این مقاله، براساس مبانی علمی ادراک مکانی انسانی، مدلی برای شبیهسازی نحوه تشکیل و توسعه دانش مکانی ارائه گردیده و به روش عامل مبنا پیادهسازی شده است. در این مدل با هدف نمایش ملموستر فرآیند ذهنی انسان به هنگام مشاهده و ادراک محیط اطراف، یک ماتریس برای هرکدام از نقاط تصمیمگیری درنظر گرفته شده که مولفههای آن، بیانگر شناخت فرد از محل و ارتباط آن با نقاط همسایه میباشد. در این مدل مراحل مختلف ادراک انسان شامل چگونگی ذخیرهسازی اطلاعات مکانی، چگونگی یکپارچه کردن و ارتقاء دانش مکانی و چگونگی بازیابی این دانش برای امر راهبری از دید یک عابر پیاده در فضای شهری، تشریح شده است. این امر میتواند در راستای به خدمت گرفتن ابزار تکنولوژی به شکلی سازگارتر با ادراک مکانی انسانی مورد استفاده قرار گرفته و محیطهای گوناگون را براساس اهداف موردنظر، جهت تصمیمگیری بهتر انسان بهینه نماید. این مدلسازی، این امکان را به وجود میآورد که بتوان پیچیدگیهای تصمیمگیری انسان در زمان مسیریابی را، برای رسیدن به سطحی قابل کنترل، کاهش داد.
F. Karimipour, A. R. Niroo. Alagent-Based Modelling of Urban Navigation based on Human Spatial Cognition. JGST 2015; 4 (4) :175-192 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-79-fa.html
کریمی پور فرید، نیرو علیرضا. مدلسازی عاملمبنای راهبری در فضای شهری بر اساس مؤلفههای درک مکانی انسانی. علوم و فنون نقشه برداری. 1394; 4 (4) :175-192