موضوع جمعآوری پسماند یک چالش بزرگ برای جوامع مدرن میباشد حدود 80% از کل هزینه مدیریت پسماند را شامل میشود. بنابراین برنامهریزی صحیح جمعآوری پسماند جهت بهکارگیری اصولی منابع، میتواند از ایجاد هزینههای اضافی جلوگیری نماید و موجب بالا رفتن اثربخشی و درنهایت بهرهوری مدیریت پسماند گردد. هدف از این تحقیق، یافتن مسیریهای مناسب جمعآوری پسماند شهری با استفاده از دادههای مکانمبنا طوریکه زمان مجموع سفرهای وسایل نقلیه کمینه کردن شود. از طرفی محدودیتهای حداکثر زمان مسافرت، حداکثر کل فاصلهی طی شده، حداکثر تعداد سطل زباله بررسی شده رعایت شود. در این تحقیق از تلفیق مسئله مسیریابی وسیله نقلیه (VRP) با سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) استفاده میشود. سناریوهای تحقیق بر پایه یک ناوگان ثابت غیریکنواخت با تعداد ثابتی از هر نوع ماشین با هزینه و ظرفیتهای محدود و متفاوت میباشد. مسئله سازگار شده تحقیق با توجه به ویژگیهای جمعآوری پسماند، مسئله مسیریابی وسایل نقلیه با ظرفیتدار نا متقارن و پنجره زمانی نرم[1] (ACVRPTWS) میباشد. در ادامه به منظور اجرای یک نمونه کاربردی از مسئله مورد نظر برروی مسئله جمعآوری پسماند در یک پایلوت از شهر تهران موردبررسی قرار گرفت. در ادامه نتایج حاصل از ACVRPTWS با واقعیت مقایسه شده و نشان از کاهش 14 و 24 درصدی زمان مسافرت و زمان کل مسافرت میدهد. در واقع با استفاده از این روش می توان شبکهای طراحی کرد که به کمک آن کاهش قابل توجهی در هزینه های جمعآوری پسماند داشته باشد به عبارت دیگر الگوریتم پیشنهادی توانسته است یک تناسب منطقی بین تعداد سطلهای زباله مورد بررسی، حجم پسماند جمعآوری شده، مسافت پیموده شده و مدت زمان سرویس دهی هر وسلیه نقلیه برقرار کند . لازم به ذکر است که الگوریتم پیشنهادی در 5 دقیقه اجرا شده است.