[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2791616

مقالات منتشر شده: 661
نرخ پذیرش: 73.6
نرخ رد: 17.63

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 191 روز
____
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( 3-1397 ) ::
دوره 7 شماره 4 صفحات 145-133 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین کاربری اجتماعی در محیط‌های شهری بر مبنای بعد معنایی داده‌های شبکه‌های اجتماعی مکان‌مبنا
فرید کریمی پور* ، مرتضی طیبی ، کیمیا آموزنده
چکیده:   (3648 مشاهده)
شناخت محیط‌های شهری و درک رفتار حرکتی شهروندان یک زمینه تحقیقاتی مهم در حوزه تحلیل داده‌های مکانی است. شبکه‌های اجتماعی مکان‌مبنا داده‌های به‌روز، غنی و عظیمی را که کاربران به‌طور صادقانه‌ای از رفتار مکانی، زمانی و معنایی خود به اشتراک می‌گذارند، ثبت و جمع‌آوری می‌کنند. در این تحقیق تلاش شده است بر مبنای داده‌های مکانی و معنایی شبکه‌های اجتماعی مکان‌مبنا، محیط‌های شهری بر مبنای کاربری‌های اجتماعی خوشه‌بندی شوند. بدون تردید ساختار فیزیکی و همچنین کاربری یک منطقه شهری بر روی رفتار مکانی شهروندان تأثیر می‌گذارد و این تأثیر به داده‌های شبکه‌های اجتماعی مکان‌مبنا نیز سرایت می‌کند. در این راستا در اولین گام با به‌کارگیری یک الگوریتم خوشه‌بندی مبتنی بر شبکه عصبی رقابتی (SOM) داده‌های مکانی کاربران خوشه‌بندی میگردد. سپس با رسم دیاگرام ورونوی بر روی مراکز خوشه‌ها، محیط شهری به چند منطقه افراز شده و داده‌هایی که کاربران در هر منطقه ثبت کرده‌اند مشخص می‌شود. پس از استخراج درصد هر گروه از داده‌های معنایی و با در نظر گرفتن وزن هر یک از این گروه‌ها، با بهره‌گیری از الگوریتم فرا ابتکاری ژنتیک شاخص بهینه‌ای برای تعیین کاربری اجتماعی محاسبه می‌گردد. سپس با استفاده از یک الگوریتم خوشه‌بندی بر مبنای شاخص تعیین شده، به هر منطقه یک بعد معنایی که نماینده کاربری اجتماعی آن منطقه است، نسبت داده شد. به‌منظور ارزیابی روش پیشنهادی، نمودار تغییرات زمانی تعداد داده‌ها در طول شبانه‌روز برای پنج روز کاری هفته و دو روز پایان هفته برای هر گروه از داده‌های معنایی رسم شده و برای خوشه‌های شناسایی‌شده از روش پیشنهادی نیز استخراج گردید. سپس از همبستگی بین این نمودارها به‌عنوان شاخص ارزیابی روش پیشنهادی استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق، بیانگر پتانسیل بالای شبکه‌های اجتماعی مکان‌مبنا برای شناخت محیط‌های شهری می‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: شبکه‌های اجتماعی مکان‌مبنا، خوشه‌بندی SOM، کاربری اجتماعی محیط‌های شهری، شاخص DB
متن کامل [PDF 1207 kb]   (1251 دریافت)    
نوع مطالعه: ترویجی | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1396/5/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimipour F, Tayebi M, Amozande K. Characterization of Social Land use in Urban Environments Based on the Semantic Dimension of Location Based Social Networks’ Data. JGST 2018; 7 (4) :133-145
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-663-fa.html

کریمی پور فرید، طیبی مرتضی، آموزنده کیمیا. تعیین کاربری اجتماعی در محیط‌های شهری بر مبنای بعد معنایی داده‌های شبکه‌های اجتماعی مکان‌مبنا. علوم و فنون نقشه برداری. 1397; 7 (4) :133-145

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-663-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology