[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2796403

مقالات منتشر شده: 661
نرخ پذیرش: 73.69
نرخ رد: 17.63

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 6-1397 ) ::
دوره 8 شماره 1 صفحات 193-181 برگشت به فهرست نسخه ها
تشخیص شبکه راه‌ها در مناطق شهری با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک بالا و داده‌های لایدار بر اساس طبقه بندی نزدیکترین همسایگی فازی و توصیفگرهای بهینه
اصغر میلان* ، محمد جواد ولدان زوج ، مهدی مختار زاده
چکیده:   (3614 مشاهده)
تشخیص اتوماتیک شبکه راه‌ها در مناطق متراکم شهری، یکی از چالش های مطرح درگروه‌های  تحقیقاتی فتوگرامتری و سنجش از دور می‌باشد که از دلایل عمده این موضوع می‌توان به تنوع خصوصیات طیفی و هندسی راه‌ها و همچنین شباهت طیفی و هندسی پیکسل­های راه با سایر عوارض از جمله ساختمان­ها، پارکینگ­ها و پیاده­روها و عدم پیوستگی راه‌ها به علت مجاورت با عوارضی نظیر اتومبیل و درختان، اشاره نمود. که این موارد باعث می گردند شناسایی دقیق راه­های شهری از طریق تصاویر ماهواره­ای با مشکلاتی همراه باشد. یکی از استراتژی های امیدوار کننده برای مقابله با این مشکل استفاده از داده‌های دیگر سنجنده‌ها، مانند لایدار به منظور کاهش عدم قطعیت در کنار تصاویر با قدرت تفکیک بالا برای تشخیص شبکه راه‌ها می‌باشد. داده‌های لایدار با توجه به پتانسل بالایی که دارا می باشند در  تحقیقات مختلف در کنار تصاویر ماهواره‌ای به منظور تشخیص عوارض مختلف از جمله راه‌ها بکار رفته‌اند. در این مقاله از تصاویر ماهواره‌ای سنجنده QuickBird با قدرت تفکیک بالا و داده­های لایدار و نیز بکارگیری طبقه بندی نزدیکترین همسایگی بر اساس توصیفگرهای بهینه برای تشخیص شبکه راه‌ها در یک ناحیه شهری با تنوعات گوناگون راه‌ها بهر­ه‌گیری شده است. در روش پیشنهادی به منظور افزایش دقت تشخیص شبکه راه‌ها و کاهش تاثیرات سایر کلاس‌ها، بر اساس میزان تفکیک پذیری  کلاس‌ها یک مدل سلسله مراتبی با هدف تشخیص راه‌ها طراحی شده است که در هر مرحله از این مدل از توصیفگرهای بهینه جهت جدا سازی کلاس‌ها از همدیگر استفاده شده است. در نهایت دقت کلی شناسایی کلاس­های مختلف %90 و ضریب کاپای آن 87/0 بدست آمده است که با توجه به شرایط مختلف و نیز اغتشاشات فراوان بین کلاسی، دقت حاصله رضایت بخش می­باشد. نتایج حاصل از این تحقیق، نشان‌می دهد که بکارگیری همزمان داده‌های تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک بالا و داده‌های لایدار  بر اساس یک مدل سلسله مراتبی مناسب و بهره گیری از توصیفگرهای بهینه پتانسیل بسیار بالایی در تشخیص گستره‌ی  وسیع و متنوعی از المان­های راه در محیط‌های پیچیده شهری را داراست.
واژه‌های کلیدی: تشخیص راه، تصاویر ماهواره ای با قدرت تفکیک بالا، داده های لایدار، توصیفگرهای بهینه
متن کامل [PDF 925 kb]   (1159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فتوگرامتری و سنجش از دور
دریافت: 1396/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Milan A, Valadanzouj M J, Mokhtarzade M. Road Detection in Urban Areas Using High-Resolution Satellite Images and Lidar Data Based on Fuzzy Nearest-Neighbor Classification and Optimal Features. JGST 2018; 8 (1) :181-193
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-630-fa.html

میلان اصغر، ولدان زوج محمد جواد، مختار زاده مهدی. تشخیص شبکه راه‌ها در مناطق شهری با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک بالا و داده‌های لایدار بر اساس طبقه بندی نزدیکترین همسایگی فازی و توصیفگرهای بهینه. علوم و فنون نقشه برداری. 1397; 8 (1) :181-193

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-630-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology