[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2796403

مقالات منتشر شده: 661
نرخ پذیرش: 73.69
نرخ رد: 17.63

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( 3-1396 ) ::
دوره 6 شماره 4 صفحات 184-173 برگشت به فهرست نسخه ها
بهینه سازی مسئله دریافت و تحویل محموله های پستی بین مراکز توسط وسایل نقلیه ظرفیت دار با استفاده از الگوریتم های فرا ابتکاری
کوثر کبیری* ، محمدسعدی مسگری
چکیده:   (4598 مشاهده)

حمل و نقل و سیستم­های لجستیکی کارآمد، نقش مهمی در توسعه اقتصادی جامعه ایفا می­کند. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از کالاهای ما از طریق پست و توسط حمل و نقل جاده­ای انجام می­شود. افزایش وسایل نقلیه در حال حرکت در جاده­های ما باعث افزایش هزینه، سر و صدا، آلودگی و حوادث می­شود. برنامه­ریزی و مدیریت حمل و نقل، با استفاده از روش­های بهینه­سازی می­تواند باعث کاهش این اثرات و بهبود خدمات به مشتریان و رضایت هر چه بیشتر آنها شود. مسئله همزمانی دریافت و تحویل محموله­های پستی در هر مرکز و همچنین زمان تحویل این محموله­ها از اهمیت خاصی برخوردار است. مسئله برنامه­ریزی برای محموله­های پستی نوع ویژه­ای از مسئله دریافت و تحویل کالا با پنجره زمانی[1] می­باشد که آن نیز نوع مهمی از مسئله مسیریابی وسایل نقلیه[2] VRP به شمار می­آید. هدف این تحقیق برنامه ریزی وبهینه سازی روند جابجایی مجموعه­ای از محموله­های پستی هستند که در مکان­ها و زمان­های مشخصی بایستی دریافت و تحویل گردند. ضمن لحاظ نمودن حجم محموله ها و ظرفیت خودروها بایستی هم طول و هم زمان سفرها و هم تعداد خودروها کمینه گردند. از طرفی همانطور که می­دانیم روش­های بهینه­سازی سنتی متداول به دلیل مواجه شدن با پیچیدگی­های مسئله در فضاهای جستجوی بزرگ اغلب به بهینه­های محلی همگرا می­شوند. به همین دلیل در این تحقیق برای حل این مسئله از الگوریتم­های فراابتکاری کلونی زنبور عسل و ژنتیک استفاده شده است. مسئله بهینه سازی مورد نظر و شرایط خاص آن و توابع بهینگی و قیود بهینه سازی در قالب اجرای دو الگوریتم مدل سازی گردیدند. که در این الگوریتم­ها با تعریف همسایگی مناسب و به کارگیری عملگرهای جهش و تقاطع ابتکاری شرایط حل مسئله بهتر شده است. در نهایت توانایی الگوریتم­ها از نظر دقت، سرعت همگرایی و شرط تکرارپذیری مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان دهنده عملکرد بهتر الگوریتم زنبور نسبت به ژنتیک می­باشند. براساس نتایج بدست آمده در هر بار اجرا، الگوریتم ژنتیک و زنبور به ترتیب 84 و 93 درصد امکان رسیدن به بهترین جواب را دارند.

 

1 Pick up and delivery problem with time windows (PDPTW)

2 Vehicle routing problem

واژه‌های کلیدی: بهینه سازی، فراابتکاری، برداشت و تحویل، پنجره زمانی، الگوریتم ژنتیک، الگوریتم کلونی زنبور
متن کامل [PDF 1060 kb]   (2124 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1394/11/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kabiri K, Saadi Mesgari M. Optimization of Pick up and Delivery Problem of Postal Service between the Centers by Capacitated Vehicles based on Metahuristic Algorithms. JGST 2017; 6 (4) :173-184
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-443-fa.html

کبیری کوثر، مسگری محمدسعدی. بهینه سازی مسئله دریافت و تحویل محموله های پستی بین مراکز توسط وسایل نقلیه ظرفیت دار با استفاده از الگوریتم های فرا ابتکاری. علوم و فنون نقشه برداری. 1396; 6 (4) :173-184

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-443-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology