هدف از تناظریابی عوارض، شناسایی عوارض متناظر در مجموعه دادههای مختلف در دنیای واقعی میباشد. تحقیق حاضر چارچوبی را برای بهبود تناظریابی گذرگاههای شهری در مجموعه دادههای با مقیاس و منابع متفاوت ارائه میدهد. چارچوب پیشنهادی بر اساس نظریه گراف و در نظر گرفتن معیارهای مرتبط با هندسه عوارض، جهت تناظریابی مجموعه دادههای شبکه راههای درون شهری در مقیاسها و منابع مختلف میباشد. در راهکار ارائه شده سعی شده است با در نظر گرفتن معیارهایی هندسی نظیر فاصله، جهت، مساحت، شکل و ناحیه مشترک بین حریم عوارض و در نظر گرفتن ادراک مکانی کارشناسان در تعیین درجه اهمیت هریک از معیارها، درجه شباهت عوارض در منابع داده مختلف تعیین گردد. علاوه بر موارد فوق، در راهکار ارائه شده ضمن حذف ابهام در تعریف عوارض، تمام روابط موجود بین عوارض (شامل یک به هیچ، هیچ به یک، یک به یک، یک به چند، چند به یک و چند به چند) در نظر گرفته میشود. همچنین چارچوب پیشنهادی برخلاف بسیاری از روشهای پیشین حالت کاربردی بودن خود را در مواجه با دادههای با مقیاسها و منابع متفاوت از دست نمیدهد. نتایج نشان میدهد که روش پیشنهادی در مسئله تناظریابی به خوبی عوارض متناظر را در مجموعه دادههای با مقیاس و منابع مختلف شناسایی میکند. برای ارزیابی نتایج از ضریب استفاده گردید که شامل هر دو پارامتر و میباشد. با در نظر گرفتن معیارهای هندسی مختلف مقدار از 02/35 تا 67/82 درصد بهبود مییابد.
Chehreghan A R, Ali Abbaspour R. Improvement of Geometric-Based Roads Matching on Multi-Scale Data Structures. JGST 2017; 6 (3) :89-102 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-434-fa.html
چهرقان علیرضا، علی عباسپور رحیم. بهبود تناظریابی گذرگاههای درون شهری بر اساس هندسه عوارض در ساختار داده های چندمقیاسی. علوم و فنون نقشه برداری. 1395; 6 (3) :89-102