استفاده از روشهای دادهکاوی مکانی یا درونیابی مکانی و روشهای مقایسهای وزندار میتواند نقش تعیینکننده و مؤثری در تعیین و تخمین میزان مطلوبیتهای محلی شاخصهای مختلف مؤثر در قیمتگذاری املاک داشته باشد. در این تحقیق عوامل مؤثر در قیمت املاک به چهار دسته کلی عوامل اقتصادی و بازاری، عوامل فیزیکی و رفاهی، ویژگیهای همسایگی و دسترسی و ویژگیهای سازمانی تقسیم میشود. عوامل یا ویژگیهای سازمانی بعنوان یک گروه مؤثر از شاخصها در تعیین قیمت املاک در این تحقیق معرفی میشود. اطلاعات مربوط به این ویژگیها از ادارات و سازمانهای مربوطه جمعآوری میشود و میتواند کمک قابل توجهی به کاربران مختلف درگیر در بخش املاک شامل خریداران، فروشندگان، بنگاههای معاملات املاک و دولت در قیمتگذاری، بازاریابی و مدیریت املاک به حساب آید. طبقهبندی ارائه شده با فرض ثابت ماندن عوامل اقتصادی و بازاری در زمان درخواست کاربر و بر اساس کمیت و کیفیت تأثیر هر شاخص در نهایت به سه گروه شاخصهای Boolean، Multi-Valueو Fuzzy/Logarithmic تقسیم میشود. در این تحقیق از روشهای دادهکاوی مکانی و ضرائب مقایسهای وزندار برای اطلاعات جمعآوری شده در زمان درخواست کاربر در یک محیط مردمگستر و بصورت تعاملی استفاده شده است. با بکارگیری این روشها ضرائب تأثیر و توابع تأثیر هر شاخص به کمک طبقهبندی و گروهبندی اطلاعات مختلف جمعآوریشده بدست میآید. برای این منظور اطلاعات مربوط به قیمت و ویژگیهای تعداد 150 ملک واقع در محدوده مطالعاتی تحقیق جمعآوری و عملکرد سیستم برای آنها بررسی شده است. با توجه به نتایج بدست آمده شاخصهای Boolean و Multi-Value با نظم و روند مشخصتر و قابلپیشبینیتری نسبت به شاخصهای Fuzzy/Logarithmic بدست آمدند. در نهایت برای ارزیابی قیمتهای بدست آمده توسط سیستم برای تعداد 10 ملک مشخص با قیمت واقعی آنها مقایسه شده و دقتهای مورد نظر محاسبه و مورد بحث قرار گرفته است.
Salajegheh J, Hakimpour F, Esmaeily A. Presenting a Spatial Model For Real Estate Appraisal Based On Data-Driven Multi-Criteria Decision-Making Methods . JGST 2016; 6 (1) :199-213 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-332-fa.html