با پیشرفت سریع تولید و جمعآوری دادههای مکانی و تکنیکهای پردازش آنها، همواره حجم عظیمی از دادهها که ناحیه جغرافیایی یکسانی را میپوشاند، در دسترس قرار میگیرد. این حجم داده، متخصصین حوزه علوم ژئوماتیک را به ایجاد پایگاه داده چندمقیاسی با اهدافی مانند به روز رسانی مجموعه دادهها و آنالیزهای چندمقیاسی ترغیب کرده است. هسته اصلی تولید پایگاههای چندمقیاسی، فرآیند تناظریابی دادهها میباشد. در این مقاله الگوریتم جدیدی برای تناظریابی داده با هدف تولید پایگاههای داده چندمقیاسی ارائه شده است. الگوریتم پیشنهادی در سه فاز اصلی پیادهسازی شده است. در فاز اول پیشپردازش انجام شده و در فاز دوم به جستجوی و شناسایی عوارض کاندیدا در بین دو مجموعه داده برمبنای ویژگیهای توپولوژیک پرداخته میشود. در فاز سوم، با استفاده از روش کمترین مربعات، خطی به عنوان بهترین نماینده برای هر عارضه راه محاسبه شده و با مقایسه ویژگیهای هندسی نماینده عارضه راه، بین عوارض کاندیدای مرحله قبل، بهترین جفت متناظر انتخاب میشود. این الگوریتم بر روی معابر برونشهری نقشههای در مقیاس 1:25000 و1:50000 تولیدی سازمان نقشهبرداری کشور پیاده سازی شده است. نتایج ارزیابی موفق الگوریتم را نشان میدهد، بطوری که 2/94 درصد عوارض خطی راه به درستی به عنوان جفت عارضه متناظر شناخته شدند.
A. A. Farahanipooya, R. A. Abbaspour, S. K. Alavipanah, M. Jafarbeiglu. Roads matching in a multi-scale spatial database using a least square line. JGST 2013; 3 (1) :87-104 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-324-fa.html
فراهانی پویا علی، عباسپور رحیم علی، علوی پناه سیدکاظم، جعفربیگلو منصور. تناظریابی معابر برونشهری با استفاده از خط کمترین مربعات در پایگاه داده مکانی چندمقیاسی. علوم و فنون نقشه برداری. 1392; 3 (1) :87-104