در سالهای اخیر، استفاده از دوچرخههای عمومی، به منظور مقابله با بکارگیری بیش از حد اتوموبیل، به یک الگوی برنامهیزی حمل و نقل شهری مهم در جهان تبدیل شده است. یکی از کلیدهای موفقیت در این طرح، مکان ایستگاههای دوچرخه و ارتباط آنها با معیارهای مختلف تقاضای سفر است. امروزه سامانه اطلاعات مکانی به دلیل توانایی انجام اجرای مُدلها و تحلیلهای مکانی پیچیده، قابلیت بکارگیری در برنامهریزیهای حمل و نقل را داراست. این تحقیق، یک روش تصمیمگیری چند معیاره مبتنی بر GIS، به منظور برنامهریزی مکانی ایستگاههای دوچرخه عمومی ارائه میدهد. در روش ارائه شده، شاخصهای دسترسیپذیری، نزدیکی به تقاطعهای مهم و پارکینگهای عمومی و همچنین فاصله بین ایستگاههای دوچرخه عمومی مورد توجه قرار گرفت. با توجه به عدم قطعیت در نظرات کارشناسی در خصوص برخی معیارها از منطق فازی برای مُدلسازی آنها استفاده شد. روش پیشنهادی برای منطقه هفت شهر تهران انجام گردید. نتایج به دست آمده از مُدل ارائه شده حاکی از توانایی و کارا بودن مدل فوق در برنامهریزی مکانی ایستگاههای دوچرخه عمومی و همچنین تعیین میزان محدودیتها و تواناییهای هر نقطه از منطقه در رابطه با شاخصهای مورد نظر، میباشد. نتایج به دست آمده میتواند به عنوان ابزاری مناسب جهت اخذ تصمیمهای بهینه در اختیار تصمیم گیرندگان و برنامهریزان حمل و نقل شهری قرار گیرد.
Gh. Javadi, M. Taleai, M. Aghamohammadi. Location Planning of Public Bike Stations Using GIS and Multi-Criteria Decision Analysis. JGST 2014; 3 (4) :53-64 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-164-fa.html
جوادی قاسم، طالعی محمد، آقامحمدی میثم. برنامهریزی مکانی ایستگاههای دوچرخه عمومی با استفاده از GIS و تصمیمگیری چند معیاری. علوم و فنون نقشه برداری. 1393; 3 (4) :53-64