[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2784495

مقالات منتشر شده: 661
نرخ پذیرش: 73.6
نرخ رد: 17.63

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 191 روز
____
..
:: دوره 3، شماره 4 - ( 2-1393 ) ::
دوره 3 شماره 4 صفحات 64-53 برگشت به فهرست نسخه ها
برنامه‌ریزی مکانی ایستگاه‌های دوچرخه عمومی با استفاده از GIS و تصمیم‌گیری چند معیاری
قاسم جوادی* ، محمد طالعی ، میثم آقامحمدی
چکیده:   (7603 مشاهده)
در سال‌های اخیر، استفاده از دوچرخه‌های عمومی، به منظور مقابله با بکارگیری بیش از حد اتوموبیل، به یک الگوی برنامه‌یزی حمل و نقل شهری مهم در جهان تبدیل شده است. یکی از کلیدهای موفقیت در این طرح، مکان ایستگاه‌های دوچرخه و ارتباط آنها با معیارهای مختلف تقاضای سفر است. امروزه سامانه اطلاعات مکانی به دلیل توانایی انجام اجرای مُدل‌ها و تحلیل‌های مکانی پیچیده، قابلیت بکارگیری در برنامه‌ریزی‌های حمل و نقل را داراست. این تحقیق، یک روش تصمیم‌گیری چند معیاره مبتنی بر GIS، به منظور برنامه‌ریزی مکانی ایستگاه‌های دوچرخه عمومی ارائه می‌دهد. در روش ارائه شده، شاخص‌های دسترسی‌پذیری، نزدیکی به تقاطع‌های مهم و پارکینگ‌های عمومی و همچنین فاصله بین ایستگاه‌های دوچرخه عمومی مورد توجه قرار گرفت. با توجه به عدم قطعیت در نظرات کارشناسی در خصوص برخی معیارها از منطق فازی برای مُدلسازی آنها استفاده شد. روش پیشنهادی برای منطقه هفت شهر تهران انجام گردید. نتایج به دست آمده از مُدل ارائه شده حاکی از توانایی و کارا بودن مدل فوق در برنامه‌ریزی مکانی ایستگاه‌های دوچرخه عمومی و همچنین تعیین میزان محدودیت‌ها و توانایی‌های هر نقطه از منطقه در رابطه با شاخص‌های مورد نظر، می‌باشد. نتایج به دست آمده می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب جهت اخذ تصمیم‌های بهینه در اختیار تصمیم گیرندگان و برنامه‌ریزان حمل و نقل شهری قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: تصمیم‌گیری چند معیاره، برنامه‌ریزی حمل و نقل شهری، دوچرخه عمومی، GIS، منطق فازی.
متن کامل [PDF 616 kb]   (2185 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1393/7/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gh. Javadi, M. Taleai, M. Aghamohammadi. Location Planning of Public Bike Stations Using GIS and Multi-Criteria Decision Analysis. JGST 2014; 3 (4) :53-64
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-164-fa.html

جوادی قاسم، طالعی محمد، آقامحمدی میثم. برنامه‌ریزی مکانی ایستگاه‌های دوچرخه عمومی با استفاده از GIS و تصمیم‌گیری چند معیاری. علوم و فنون نقشه برداری. 1393; 3 (4) :53-64

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-164-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( 2-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology