[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2791616

مقالات منتشر شده: 661
نرخ پذیرش: 73.6
نرخ رد: 17.63

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 191 روز
____
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( 9-1400 ) ::
دوره 11 شماره 2 صفحات 192-181 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی شاخص های مؤثر در مکان یابی بانک ها با استفاده از مدل جدید ژئومارکتینگ مبتنی بر زیرساخت داده مکانی (مطالعه موردی: شهر سمنان)
رضا عبداله زاده ، حسین وظیفه دوست* ، علیرضا وفایی نژاد
چکیده:   (2171 مشاهده)
مکان­یابی، مهمترین اقدام اساسی در فرآیند بازاریابی شعب بانک‌هاست. انتخاب درست مکان تأثیر مستقیمی بر کارایی بانک‌ها در حوزه بازاریابی دارد. بازاریابی مکان­محور، ترکیبی از قدرت تجسم و تجزیه و تحلیل جغرافیایی با تکنیک­ها و بینش بازاریابی برای رسیدن به اهداف است. بازاریابی مبتنی بر سیستم­های اطلاعات مکانی از چابکی بیشتری در تصمیم­گیری­های استراتژیک برخوردارند. در این عصر که پویایی داده­ها اهمیت بسیاری دارد، استفاده از زیرساخت داده مکانی (SDI) می­تواند بستری را برای به اشتراک­گذاری داده­های مکانی به­وجود آورد. ژئومارکتینگ مبتنی بر SDI نقایص و ضعف­های موجود در مدل­های قبلی را برطرف می­سازد. بر همین اساس در این پژوهش مدل جدیدی از بازاریابی مکان­محور ارائه شده که برای اولین بار از زیرساخت داده­های مکانی بهره می­گیرد. در این راستا با به اشتراک­گذاری داده­های مکانی موجود، شهر سمنان به 139 منطقه شهری یا حوزه آماری تقسیم شده است. با بررسی حدود 150 شاخص جمعیتی و اقتصادی موجود در پایگاه­های داده و بررسی ضریب همبستگی آن­ها با تعداد شعب بانکی مشخص گردید که شاخص­های نرخ باسوادی، بعد خانوار، چگالی جمعیت، فاصله از مرکز شهر، تعداد کسب و کار مهم، دهک درآمدی، تعداد آپارتمان و تعداد مدارس بیشترین ارتباط را با تعداد شعب بانکی در هر منطقه دارند. سپس با استفاده از رگرسیون چند متغیره مدلی برآوردی ارائه گردید. در این مدل شاخص تعداد کسب و کار با ضریب 0.598 بیشترین تأثیر را در تعداد شعب بانک­ها داشته است. طبق نتایج این مدل منطقه شماره 62 شهر سمنان مطلوبترین شرایط را از لحاظ شاخص­های مکان­یابی بانکی دارا می­باشد.
شماره‌ی مقاله: 12
واژه‌های کلیدی: مکان یابی، ژئومارکتینگ، زیرساخت داده مکانی(SDI)، رگرسیون چند متغیره، بانکها، شهر سمنان
متن کامل [PDF 1244 kb]   (1319 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1400/5/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahzadeh R, Vazifehdoost H, Vafaienejad A R. Investigating Effective Indicators in Locating Banks Using a New Geomarketing Model Based on Spatial Data Infrastructure (Case Study: Semnan City). JGST 2021; 11 (2) : 12
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-1041-fa.html

عبداله زاده رضا، وظیفه دوست حسین، وفایی نژاد علیرضا. بررسی شاخص های مؤثر در مکان یابی بانک ها با استفاده از مدل جدید ژئومارکتینگ مبتنی بر زیرساخت داده مکانی (مطالعه موردی: شهر سمنان). علوم و فنون نقشه برداری. 1400; 11 (2) :181-192

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-1041-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology