[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2796403

مقالات منتشر شده: 661
نرخ پذیرش: 73.69
نرخ رد: 17.63

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( 12-1398 ) ::
دوره 9 شماره 3 صفحات 95-85 برگشت به فهرست نسخه ها
مسیریابی وسایل نقلیه جمع‌آوری پسماند شهری با ظرفیت محدود نامتقارن و پنجره زمانی
کیوان باقری* ، نجمه نیسانی سامانی ، محمدرضا جلوخانی نیارکی
چکیده:   (2773 مشاهده)
موضوع جمع­آوری پسماند یک چالش بزرگ برای جوامع مدرن می­باشد حدود 80% از کل هزینه مدیریت پسماند را شامل می‌شود. بنابراین برنامه‌ریزی صحیح جمع‌آوری پسماند جهت به‌کارگیری اصولی منابع، می‌تواند از ایجاد هزینه‌های اضافی جلوگیری نماید و موجب بالا رفتن اثربخشی و درنهایت بهره‌وری مدیریت پسماند گردد. هدف از این تحقیق، یافتن مسیری­های مناسب جمع­آوری پسماند شهری با استفاده از داده­های مکان­مبنا طوری­که زمان مجموع سفرهای وسایل نقلیه کمینه کردن شود. از طرفی محدودیت­های حداکثر زمان مسافرت، حداکثر کل فاصله­ی طی شده، حداکثر تعداد سطل زباله بررسی شده رعایت شود. در این تحقیق از تلفیق مسئله مسیریابی وسیله نقلیه (VRP) با سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) استفاده می­شود. سناریوهای تحقیق بر پایه یک ناوگان ثابت غیریکنواخت با تعداد ثابتی از هر نوع ماشین با هزینه و ظرفیت‌های محدود و متفاوت می­باشد. مسئله سازگار شده تحقیق با توجه به ویژگی­های جمع­آوری پسماند، مسئله مسیریابی وسایل نقلیه با ظرفیت­دار نا متقارن و پنجره زمانی نرم[1] (ACVRPTWS) می­باشد. در ادامه به منظور اجرای یک نمونه کاربردی از مسئله مورد نظر برروی مسئله جمع‌آوری پسماند در یک پایلوت از شهر تهران موردبررسی قرار گرفت. در ادامه نتایج حاصل از ACVRPTWS  با واقعیت مقایسه شده و نشان از کاهش 14 و 24 درصدی زمان مسافرت و زمان کل مسافرت می­دهد. در واقع با استفاده از این روش می توان شبکه­ای طراحی کرد که به کمک آن کاهش قابل توجهی در هزینه های جمع­آوری پسماند داشته باشد به عبارت دیگر الگوریتم پیشنهادی توانسته است یک تناسب منطقی بین تعداد سطل­های زباله مورد بررسی، حجم پسماند جمع­آوری شده، مسافت پیموده شده و مدت زمان سرویس دهی هر وسلیه نقلیه برقرار کند . لازم به ذکر است که الگوریتم پیشنهادی در 5 دقیقه اجرا شده است.
واژه‌های کلیدی: مسیریابی، پسماند‌های شهری، داده‌های مکان‌مبنا، ACVRPTWS
متن کامل [PDF 1906 kb]   (1391 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1397/5/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri K, Neysani Samani N, Jolokhani Niyaraki M R. Routing Vehicle of Urban Waste Collection Utilities GIS. JGST 2020; 9 (3) :85-95
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-783-fa.html

باقری کیوان، نیسانی سامانی نجمه، جلوخانی نیارکی محمدرضا. مسیریابی وسایل نقلیه جمع‌آوری پسماند شهری با ظرفیت محدود نامتقارن و پنجره زمانی. علوم و فنون نقشه برداری. 1398; 9 (3) :85-95

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-783-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology