توصیه مکان جذاب یکی از کاربردهای مهم شبکههای اجتماعی مکان مبنا برای کاربران و مدیران کسب وکارهای مختلف به شمار میرود. شبکههای اجتماعی مکان مبنا شامل ارتباطات پیچیده و گستردهای از قبیل ارتباطات میان مکانهای مختلف، کاربران مختلف، ارتباط میان کاربران و مکانها و دیگر ارتباطاتی از این دست میباشد که بررسی و مدلسازی دقیق آنها میتواند منجر به توصیه سازی بهتری در این حوزه شود. از آنجایی که این روابط عموما روابط سادهی دو به دویی نیستند نمیتوان آنها را با استفاده از گراف معمول به درستی مدلسازی کرد. این مقاله سعی دارد تا با استفاده از ساختار ابرگراف مدلی برای محاسبه شباهت مکانها و کاربران ارایه دهد و با اعمال آن در روش پالایه مشارکتی باعث بهبود توصیه سازی آن شود. نتایج حاصل از این تحقیق بر روی دادههای شبکه اجتماعی مکان مبنای Foursquare نشان میدهد که صحت روش پیشنهادی در مقایسه با روشهای موفق پیشین حدود %2.7 بیشتر است. در واقع نتایج حاصله گواه آن است که به کارگیری روابط درجه بالا میان کاربران و مکانها میتواند به بهبود عملکرد توصیهسازی کمک نماید. علاوه بر این، نتایج این تحقیق نشان میدهد که اعمال روش محاسبه شباهت پیشنهاد شده در روش پالایه مشارکتی در مقایسه با روشهای رایج محاسبه شباهت، صحت را در حدود %33 افزایش میدهد.
Davtalab M, Alsheikh A A. Points Of Interest Recommendation Using Hypergraph on Location-based Social Networks. JGST 2021; 10 (4) :117-127 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-997-fa.html
داوطلب مهری، آل شیخ علی اصغر. توصیه مکان های جذاب با استفاده از ابرگراف در شبکه های اجتماعی مکان مبنا. علوم و فنون نقشه برداری. 1400; 10 (4) :117-127