[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: ۲۷۱۶۳۵۴

مقالات منتشر شده: ۶۵۳
نرخ پذیرش: ۷۳,۶۸
نرخ رد: ۱۷,۶

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: ۵ تا ۱۰ روز
میانگین دریافت تا پذیرش: ۱۹۰ روز
____
..
:: دوره ۱۰، شماره ۴ - ( ۳-۱۴۰۰ ) ::
دوره ۱۰ شماره ۴ صفحات ۱۰۱-۸۷ برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و ارزیابی نقاط ملاقات در سرویس‌های سواری اشتراکی با استفاده از منطق فازی
دانیال احمدی* ، علی اصغر آل شیخ
چکیده:   (۱۸۸۷ مشاهده)
امروزه در شهرهای بزرگ و در شبکه جاده‌ای، تراکم ترافیک و مدیریت آن به یک مشکل اساسی تبدیل شده است، که نتیجه این تراکم ترافیک علاوه بر مشکلات روحی و جسمی که برای شهروندان ایجاد میکند، چیزی بجز افزایش مصرف سوخت، تشدید آلودگی هوا و هدر رفت زمان و انرژی نیست. یکی از راه‌حل های نوظهور برای مدیریت ترافیک و حمل‌و‌نقل بحث سواری های اشتراکی است که در آن راننده صندلی های خالی موجود در وسیله نقلیه خود را با افرادی که دارای برنامه سفر و زمانی مشترکی با او هستند به اشتراک میگذارد، که این روش علاوه بر کاهش هزینه و انرژی که هم برای مسافر و هم راننده بدنبال دارد، موجب افزایش کارایی شبکه حمل‌و‌نقل و کاهش ترافیک و معضلات ناشی از آن میشود. یکی از مسائلی که در سرویس های سواری اشتراکی از اهمیت بالایی برخوردار است بحث نقاط ملاقات است، اهمیت این موضوع از آن جهت است که در سرویس های سواری اشتراکی راننده ها به دنبال کاهش مسافت طی شده و مصرف سوخت برای رسیدن به مسافر هستند، از طرف دیگر هم هر یک از مسافران دارای پنجره زمانی مشخصی بوده و خیلی از آنها میخواهند  مسافتی را برای رسیدن به یک مکان امن و راحت پیاده روی کنند. از آنجایی که متغیر های این تحقیق که شامل: شیب، سرعت معبر، عرض معبر، فاصله تا تقاطع، مسافت پیاده روی مسافر و میزان انحراف از مسیر راننده است، متغیر هایی، پیوسته، زبانی و غیر دقیق هستند و یک سیستم پیوسته محسوب میشود، استفاده از منطق فازی پیشنهاد شده است. لذا، در این پژوهش با تلفیق منطق فازی و سیستم های اطلاعات مکانی راهکاری جهت شناسایی و ارزیابی نقاط ملاقات ارائه گردیده است.در این تحقیق منطقه مورد مطالعه کلانشهر تهران میباشد. نتایج این تحقیق بیانگر آن است که با افزایش تعداد نقاط ملاقات موجود، تعداد نقاط ملاقات مناسب و نرخ تطبیق به اندازه 15 درصد افزایش پیدا میکند و همچنین میزان انحراف از مسیر اصلی برای راننده تقریبا 14 درصد و مسافت طی شده توسط مسافر برای رسیدن به نقطه ملاقات تا 40 درصد کاهش میابد.
واژه‌های کلیدی: سواری اشتراکی، منطق فازی، نقاط ملاقات، حمل‌و‌نقل هوشمند
متن کامل [PDF 2040 kb]   (۸۴۰ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1399/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi D, AlSheikh A A. Identification and Evaluation of Meeting Points for Ride-sharing Services Using Fuzzy Logic. JGST 2021; 10 (4) :87-101
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-989-fa.html

احمدی دانیال، آل شیخ علی اصغر. شناسایی و ارزیابی نقاط ملاقات در سرویس‌های سواری اشتراکی با استفاده از منطق فازی. علوم و فنون نقشه برداری. ۱۴۰۰; ۱۰ (۴) :۸۷-۱۰۱

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-۱-۹۸۹-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology