امروزه در شهرهای بزرگ و در شبکه جادهای، تراکم ترافیک و مدیریت آن به یک مشکل اساسی تبدیل شده است، که نتیجه این تراکم ترافیک علاوه بر مشکلات روحی و جسمی که برای شهروندان ایجاد میکند، چیزی بجز افزایش مصرف سوخت، تشدید آلودگی هوا و هدر رفت زمان و انرژی نیست. یکی از راهحل های نوظهور برای مدیریت ترافیک و حملونقل بحث سواری های اشتراکی است که در آن راننده صندلی های خالی موجود در وسیله نقلیه خود را با افرادی که دارای برنامه سفر و زمانی مشترکی با او هستند به اشتراک میگذارد، که این روش علاوه بر کاهش هزینه و انرژی که هم برای مسافر و هم راننده بدنبال دارد، موجب افزایش کارایی شبکه حملونقل و کاهش ترافیک و معضلات ناشی از آن میشود. یکی از مسائلی که در سرویس های سواری اشتراکی از اهمیت بالایی برخوردار است بحث نقاط ملاقات است، اهمیت این موضوع از آن جهت است که در سرویس های سواری اشتراکی راننده ها به دنبال کاهش مسافت طی شده و مصرف سوخت برای رسیدن به مسافر هستند، از طرف دیگر هم هر یک از مسافران دارای پنجره زمانی مشخصی بوده و خیلی از آنها میخواهند مسافتی را برای رسیدن به یک مکان امن و راحت پیاده روی کنند. از آنجایی که متغیر های این تحقیق که شامل: شیب، سرعت معبر، عرض معبر، فاصله تا تقاطع، مسافت پیاده روی مسافر و میزان انحراف از مسیر راننده است، متغیر هایی، پیوسته، زبانی و غیر دقیق هستند و یک سیستم پیوسته محسوب میشود، استفاده از منطق فازی پیشنهاد شده است. لذا،در این پژوهش با تلفیق منطق فازی و سیستم های اطلاعات مکانی راهکاری جهت شناسایی و ارزیابی نقاط ملاقات ارائه گردیده است.در این تحقیق منطقه مورد مطالعه کلانشهر تهران میباشد.نتایج این تحقیق بیانگر آن است که با افزایش تعداد نقاط ملاقات موجود،تعداد نقاط ملاقات مناسب و نرخ تطبیق به اندازه 15 درصد افزایش پیدا میکند و همچنین میزان انحراف از مسیر اصلی برای راننده تقریبا 14 درصد و مسافت طی شده توسط مسافر برای رسیدن به نقطه ملاقات تا 40 درصد کاهش میابد.
Ahmadi D, AlSheikh A A. Identification and Evaluation of Meeting Points for Ride-sharing Services Using Fuzzy Logic. JGST 2021; 10 (4) :87-101 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-989-fa.html
احمدی دانیال، آل شیخ علی اصغر. شناسایی و ارزیابی نقاط ملاقات در سرویسهای سواری اشتراکی با استفاده از منطق فازی. علوم و فنون نقشه برداری. ۱۴۰۰; ۱۰ (۴) :۸۷-۱۰۱