تهیه نقشه پهنهبندی تصادفات جادهای با هدف شناسایی مناطق پر خطر، گام بسیار مؤثری جهت کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از آن میباشد. به دلیل ماهیت پویای بسیاری از عوامل مؤثر در شناسایی این مناطق، تهیه نقشه پهنهبندی به صورت سنتی، کارآمد به نظر نمیرسد. در حیطه مدلسازی فراگستر در بستر سیستم اطلاعات مکانی میتوان در هر مکان، هر زمان، برای هر کاربر و تحت هر شرایطی نقشهی مجزایی تولید نمود که تطابق بیشتری با شرایط فردی و محیطی متغیر وی داشته باشد. در این تحقیق در یک چارچوب ترکیبی از روشهای دادهکاوی برپایه 22 زمینه محیطی و فردی موثر در وقوع تصادف، احتمال خطر تصادف برای هر کاربر محاسبه شد. بدین ترتیب که با اخذ دادههای تصادف ثبت شده در سال 1397 در محور تبریز مرند، پیشپردازشهای مورد نیاز بر پایه آماره T2 و روش PCA انجام شد. سپس با GRNN و به کمک دادههای جمعآوری شده، شبکه بهینه آموزش داده شد و بر پایه دادههای آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین 8 سناریو مختلف برای محور مذکور طراحی شد و در 3008 نقطه از این محور میزان خطر تصادف برای هر سناریو پیشبینی شد. نتایج ارزیابی حاکی از دقت کل 99.37 درصد و صحت 90.74 درصدی برای مدل ارائه شده در این تحقیق میباشد. مطابق نتایج به دست آمده از سناریوهای مختلف، محدوده 5 کیلومتری گمرک و 3 کیلومتری شهرستان صوفیان دارای بیشینه خطر در این محور میباشد که ثبت 50 تصادف در این محدوده در بازه زمانی مذکور میتواند مؤید صحت آن میباشد.