[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2713764

مقالات منتشر شده: 653
نرخ پذیرش: 73.75
نرخ رد: 17.62

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( 6-1399 ) ::
دوره 10 شماره 1 صفحات 143-133 برگشت به فهرست نسخه ها
تهیه نقشه فراگستر پهنه بندی خطر تصادفات جاده ای (مطالعه موردی: محور تبریز- مرند)
ندا کفاش چرندابی* ، امیر غلامی
چکیده:   (2199 مشاهده)
تهیه نقشه­ پهنه­بندی تصادفات جاده­ای با هدف شناسایی مناطق پر خطر، گام بسیار مؤثری جهت کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از آن می­باشد. به دلیل ماهیت پویای بسیاری از عوامل مؤثر در شناسایی این مناطق، تهیه نقشه پهنه­بندی به صورت سنتی، کارآمد به نظر نمی­رسد. در حیطه مدلسازی فراگستر در بستر سیستم اطلاعات مکانی می­توان در هر مکان، هر زمان، برای هر کاربر و تحت هر شرایطی نقشه­ی مجزایی تولید نمود که تطابق بیشتری با شرایط فردی و محیطی متغیر وی داشته باشد. در این تحقیق در یک چارچوب ترکیبی از روشهای داده­کاوی برپایه 22 زمینه محیطی و فردی موثر در وقوع تصادف، احتمال خطر تصادف برای هر کاربر محاسبه شد. بدین ترتیب که با اخذ داده­های تصادف ثبت شده در سال 1397 در محور تبریز مرند، پیش­پردازش­های مورد نیاز بر پایه آماره T2 و روش PCA انجام شد. سپس با GRNN و به کمک داده­های جمع­آوری شده، شبکه بهینه آموزش داده شد و بر پایه داده­های آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین 8 سناریو مختلف برای محور مذکور طراحی شد و در 3008 نقطه از این محور میزان خطر تصادف برای هر سناریو پیش­بینی شد. نتایج ارزیابی حاکی از دقت کل 99.37 درصد و صحت 90.74 درصدی برای مدل ارائه شده در این تحقیق می­باشد. مطابق نتایج به دست آمده از سناریوهای مختلف، محدوده 5 کیلومتری گمرک و 3 کیلومتری شهرستان صوفیان دارای بیشینه خطر در این محور می­باشد که ثبت 50 تصادف در این محدوده در بازه زمانی مذکور می­تواند مؤید صحت آن می­باشد.
واژه‌های کلیدی: سیستم اطلاعات مکانی فراگستر، تصادفات، پهنه بندی، GRNN، زمینه آگاهی
متن کامل [PDF 1515 kb]   (1005 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1398/11/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kaffash Charandabi N, Gholami A. Developing Ubiquitous Road Accident Hazard Map (Case Study: Tabriz- Marand Road). JGST 2020; 10 (1) :133-143
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-920-fa.html

کفاش چرندابی ندا، غلامی امیر. تهیه نقشه فراگستر پهنه بندی خطر تصادفات جاده ای (مطالعه موردی: محور تبریز- مرند). علوم و فنون نقشه برداری. 1399; 10 (1) :133-143

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-920-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology