[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2713764

مقالات منتشر شده: 653
نرخ پذیرش: 73.75
نرخ رد: 17.62

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( 3-1399 ) ::
دوره 9 شماره 4 صفحات 143-131 برگشت به فهرست نسخه ها
اندازه‌گیری تشابه خطوط سیر با استفاده از تئوری فازی
فراز برومند* ، علی‌اصغر آل‌شیخ ، مهدی فرنقی
چکیده:   (2289 مشاهده)
با پیشرفت انواع سامانه‌های تعیین موقعیت، امکان دسترسی به حجم وسیعی از داده‌های حرکتی فراهم‌شده است. ازجمله روش‌های کشف دانش از این نوع داده‌ها، اندازه‌گیری تشابه خطوط سیر حاصل از حرکت اشیا است. همچنین اندازه‌گیری تشابه، بطور مستقیم و غیرمستقیم در سایر روش‌های داده‌کاوی مثل خوشه‌بندی و طبقه‌بندی کاربرد دارد و در حال حاضر به‌عنوان یک موضوع چالش‌برانگیز مورد توجه بسیاری از محققان در حوضه سیستم‌های اطلاعات مکانی قرارگرفته است. باوجوداینکه عدم قطعیت یک مسئله اجتناب‌ناپذیر است، تاکنون توجه کمی به این موضوع در زمینه اندازه‌گیری تشابه خطوط سیر شده است. یک راه مقابله با عدم قطعیت در مشاهدات و تعاریف مسئله، استفاده از تئوری فازی است. در این تحقیق، دو روش sim1 و sim2 به ترتیب بر پایه روش‌های LCSS و EDR ارائه‌شده که برای مقابله با عدم قطعیت در اندازه‌گیری تشابه خطوط سیر و بهبود کارایی آن‌ها از تئوری فازی استفاده‌شده است. روش‌های پیشنهادی با استفاده از یک تابع عضویت فازی و بر اساس فاصله میان نقاط دو خط سیر، درجه انطباق هر دو نقطه از دو خط سیر را تعیین می‌کنند که بر اساس آن تشابه دو خط سیر تعیین می‌شود. به‌منظور ارزیابی این دو روش، دو سری آزمایش بر روی خطوط سیر واقعی و مصنوعی خودروهای شخصی انجام شده است. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهند که روش‌های sim1 و sim2 ازلحاظ حساسیت نسبت به نویز، کاهش و افزایش نرخ نمونه‌برداری عملکردی مشابه روش‌های LCSS  و EDR و از لحاظ حساسیت نسبت به جابجایی، عملکرد بهتری نسبت به آن‌ها دارند. به‌طوری‌که برای مثال میانگین درصد تغییرات تشابه نسبت به تغییرات فاصله برای چهار حد آستانه 5، 10، 25 و 50 متر برای روش LCSS برابر 0.02، 0.97، 0.66 و 0.23 است و برای روش‌های sim1 و sim2 برابر 0.41 درصد است.
واژه‌های کلیدی: تشابه خطوط سیر، سیستم اطلاعات مکانی، داده‌کاوی، عدم قطعیت، تئوری فازی
متن کامل [PDF 1565 kb]   (868 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1398/8/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Boroumand F, Alesheikh A A, Farnaghi M. Measuring the Similarity of Trajectories Using Fuzzy Theory. JGST 2020; 9 (4) :131-143
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-891-fa.html

برومند فراز، آل‌شیخ علی‌اصغر، فرنقی مهدی. اندازه‌گیری تشابه خطوط سیر با استفاده از تئوری فازی. علوم و فنون نقشه برداری. 1399; 9 (4) :131-143

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-891-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology