در سرویسهای مکانمبنا افزایش تعامل کاربر با محیط میتواند شناخت او از محیط را افزایش دهد. ترکیب این سرویسها با فناوری واقعیتافزوده یکی از روشهایی است که این تعامل را افزایش میدهد. چراکه فناوری واقعیتافزوده عناصر مجازی مانند اطلاعات متنی، گرافیکی و غیره را با دنیای واقعی ادغام میکند و اشیاء مختلف از دنیای واقعی را با اطلاعات مجازی متناظر آن برای کاربر نمایش میدهد. اما استفاده از این فناوری در سرویسهای مکانمبنا، میتواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. برای نمونه، با افزایش حجم اطلاعات از محیط پیرامون، نمایش آن در صفحه نمایش دستگاه همراه با اندازههای محدود، باعث ناخوانایی میشود و سودمندی این اطلاعات را کاهش میدهد. یکی دیگر از مشکلات استفاده از واقعیتافزوده، یکنواختی اطلاعاتی است که به کاربر نشان داده میشود. یعنی با تغییر شرایط محیطی کاربر ممکن است اطلاعات تغییر کنند، اما اطلاعات نمایشی ثابت میماند. در تحقیق حاضر برای غلبه بر مشکلات ذکر شده، از ترکیب واقعیتافزوده و بافتآگاهی استفاده شده است. بافتآگاهی، محیط و تغییرات محیطی کاربر را در نظر گرفته و رفتار سیستم را مطابق با آن تغییر میدهد. سیستم پیشنهاد شده در این تحقیق با بهرهگیری از بافتهای فاصله، دوران، زمان و تفکیکپذیری کاربر را در یک فضای بسته راهنمایی میکند. نمونه اولیه این سیستم در طبقه سوم دانشکده نقشهبرداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و در بستر اندروید پیادهسازی شده است. برای موقعیتیابی در فضای بسته از روش پیمایش پیادهرو و حسگرهای شتابسنج، ژیروسکوپ و مغناطیسسنج استفاده شده است.
برای ارزیابی کارایی سیستم، یک تست کارایی انجام شده است. در این تست در هر اجرا توسط کاربران مختلف، میزان مصرف حافظه دسترسی تصادفی و واحد پردازش مرکزی، در دو حالت بافتآگاه و غیربافتآگاه اندازهگیری شده است. نتایج حاصل از این تست نشان میدهد سرویس بافتآگاه، حافظه دسترسی تصادفی دستگاه همراه را به میزان 67/37 درصد و واحد مرکزی پردازش دستگاه همراه را 83/1 درصد کمتر نسبت به سرویس غیربافتآگاه، اشغال کرده است. علاوه بر این نحوهی اجرای برنامه توسط کاربرهای مختلف، با طرح پرسشهایی راجعبه رابط کاربری سرویس، عملکرد سرویس بافتآگاه و عملکرد سرویس غیر بافتآگاه، ارزیابی شده است. نتایج نشان میدهد، کاربران از عملکرد سیستم بافتآگاه رضایت دارند.
Malek M R, Asadi N. Designing and Implementing a User Guide System in Indoor Spaces Using Context-aware Augmented Reality. JGST 2021; 10 (3) :111-133 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-863-fa.html
ملک محمدرضا، اسدی نیما. طراحی و پیادهسازی یک سیستم راهنمای کاربر در فضای بسته با استفاده از واقعیت افزوده بافتآگاه. علوم و فنون نقشه برداری. 1399; 10 (3) :111-133