با افزایش محبوبیت به اشتراکگذاری عکسها و ویدیوها در شبکههای اجتماعی و تسهیل در دسترسی به فنّاوریهای مکانیابی مانند سیستم تعیین موقعیت جهانی کاربران روزبهروز تعداد بیشتری از عکسها و ویدیوهای خودشان را با دوستان و آشنایان به اشتراک میگذارند. از این رو کاربران وب دیگر تنها استفادهکننده نیستند، بلکه تولیدکنندهی اطلاعات نیز میباشند.این حجم و فراوانی دادههای مکانمبنا میتواند برای خدمات و سرویسها استفاده گردد. سیستمهای توصیهگر ازجمله سرویسهای مکانمبنای محبوب این شبکهها محسوب میشوند. دستگاههای توصیهگر، با بهرهگیری از تکنیکهای آماری و تکنیکهای کشف دانش، به توصیه مکانهای جدید و کاهش مشکلات ناشی از حجم زیاد دادهها میپردازند. هدف پژوهش حاضر،ارائه یک روش برای توصیه مکانهای گردشگری محبوب و همچنین توالی سفر (دنبالهای از مکانهای گردشگری) است.روش ذکرشده در این مقاله بهصورت یک طرح کاربردی میباشد به این شکل که در این روش خرد جمعی کاربران را بر اساس مجموعه عکسها با برچسب مکانی جمعآوری کرده و از آن بهمنظور ارائه مجموعهای از مکانهای گردشگری و توالی سفر محبوب متناسب با زمینهی فعلی گردشگر جدید شهر استفاده میکند. در این پژوهش از زمینه عکسها (مکانی و زمانی) در ترکیب با وضعیت آبوهوایی بهدستآمده از طریق وبسرویسهای آنلاین بهمنظور پشتیبانی از بافت آگاه بودن توصیه استفاده گردیده است.. بهمنظور بررسی عملکرد روش پیشنهادی از مجموعهی دادههای سایت پانورامیو مربوط به منطقه شش تهران استفاده گردید. نتایج تجربی نشان میدهد 5/64% نتایج به دست آمده از طریق این روش با واقعیت یکسان بوده واینبیانگرمنطقی بودنتوصیهحاصلازتحلیلتصاویرمردمگسترومنطبق بودنایننتایجباواقعیتاست.
Omrani Khiabanian S, Alesheikh A A, Abbasi O R. Developing a Recommendation Framework for Tourist by Mining Geo-tag Photos (Case Study Tehran District 6). JGST 2019; 9 (1) :31-42 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-799-fa.html
عمرانی خیابانیان شادی، آل شیخ علی اصغر، عباسی امیدرضا. توسعهی یک چارچوب توصیه بافت آگاه برای گردشگران با استفاده از عکسهای دارای برچسب مکانی(مطالعه موردی منطقه 6 تهران). علوم و فنون نقشه برداری. 1398; 9 (1) :31-42