مکانیابی شهری فرآیندی عمومی است که قطعا با در نظرگرفتن نظرات کارشناسان، متخصصین، شهروندان و مدیران حوزه مربوطه بیشترین میزان رضایت را ایجاد می نماید. در این راستا بکارگیری روش های تصمیمگیری گروهی مکانی در یک بستر شبکه اجتماعی مکان مبنا می تواند در پیشبرد توسعه شهری و مکانیابی خدمات عمومی موثر واقع شود. مقاله حاضر، با هدف تصمیم گیری گروهی جهت توسعه مکانیابی مراکز خدمات عمومی در محیط شبکه اجتماعی مکان مبنا به مطالعه موردی مکانیابی مراکز تجاری در منطقه شش شهرداری شهر تهران می پردازد. در ابتدا، بعد از بررسی ویژگی های کاربری های شهری در منطقه مورد مطالعه و با استفاده از پارامترهای محیطی، فاکتورهای مرتبط شناسایی و ارزیابی شدند. سپس اطلاعات مکانی مربوط جمع آوری وجهت استفاده در سامانه آماده گردید. معیارهای اصلی شامل جمعیت، تراکم ترافیک، شیب، ارزش زمین، دسترسی و معیار دسترسی شامل زیرمعیارهای فاصله از مراکز تجاری، فاصله از مراکز گردشگری، فاصله از معابر اصلی، فاصله از مراکز حمل و نقل عمومی، فاصله از پارکینگ ها است. محیط توسعه نرم افزار شبکه اجتماعی تلگرام[1] است. جهت تصمیم گیری گروهی، روش های سیستم اطلاعات مکانی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی[2] و اکثریت فازی[3] به کارگرفته شده است. نتیجه این مطالعه نشان داد که تصمیم گیری گروهی مکانی[4] تحت وب از مهمترین ابزارهایی است که توانایی زیادی در اختیار برنامه ریزان شهری قرار می دهد و امکان مکانیابی های مختلف برای مراکز خدمات عمومی شهری را دارد. برای ارزیابی این سامانه تصمیم گیر، جامعه آماری حدود 40 نفر در نظر گرفته شد. نتایج مورد نظر نشان داد که در تصمیم گیری گروهی میزان پراکندگی گزینه های انتخاب شده و مطابقت آن با معیارها مناسب تر است ولی در تصمیم گیری فردی کاربران معمولا به یکی دو معیار توجه بیشتری نشان داده و تصمیم نهایی دارای پراکندگی و توزیع عادلانه ای نیست. رضایت کارشناسان نیز از نتیجه حاصل در تصمیم گیری گروهی 85 درصد و در تصمیمگیری فردی 60 درصد می باشد.
Neisani Z, Karimi M, Alesheikh A A. Development of an Urban Public Service Site Selection Tool Using Spatial Group Decision Making and Geo-Social Network (Case Study: Site Selection of Shopping Centers). JGST 2018; 7 (3) :151-160 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-617-fa.html
نیسانی زینب، کریمی محمد، آل شیخ علی اصغر. توسعه مکانیابی مراکز خدمات عمومی با استفاده از روش تصمیمگیری گروهی مکانی و بکارگیری شبکه اجتماعی مکان مبنا، مطالعه موردی: مکانیابی مراکزتجاری. علوم و فنون نقشه برداری. 1396; 7 (3) :151-160