[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2768861

مقالات منتشر شده: 661
نرخ پذیرش: 73.64
نرخ رد: 17.66

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( 3-1396 ) ::
دوره 6 شماره 4 صفحات 106-87 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی توان شبکه معابر شهری و طراحی مناسب ترین شبکه هندسی معابر با رویکرد مدیریت بحران با استفاده از GIS
عبدالرضا کاظمی نیا ، صدیقه میمندی پاریزی*
چکیده:   (5634 مشاهده)

شبکه معابر شهری یکی از ارکان عمده شهرها هستند که می توانند در مدیریت بحران­های شهری، قبل و بعد از بحران­ها، عملیات امداد و نجات، جابجایی و تخلیه آسیب دیدگان نقش بسزایی داشته باشند. بنابراین ارزیابی توان شبکه معابر شهری و برنامه ریزی برای کاهش آسیب های احتمالی امری ضروری به نظر می­رسد. این تحقیق با هدف ارزیابی شبکه معابر شهری در برابر بحران­ها، در منطقه 1 شهرکرمان با رویکرد زلزله انجام گرفته است. شهرکرمان بدلیل موقعیت جغرافیایی خود و دارا بودن بافت قدیمی در برابر زلزله آسیب پذیر می­باشد.  بنابراین این پژوهش سعی دارد با بررسی میدانی، فرایند توانمند سازی شبکه معابر شهری را جهت مدیریت بحران با استفاده از سیستم های اطلاعات مکانی ارزیابی نماید. برای این منظور ابتدا آسیب پذیری شبکه معابر بررسی گردید. پارامترهایی که برای ارزیابی شبکه معابر منطقه1 شهر کرمان در نظر گرفته شدند پارامترهایی بودند که هنگام بحران در آسیب پذیری و تخریب معابر می توانند نقش داشته باشند. این پارامترها عبارتند از شاخص­های همجواری معابر با تأسیسات زیربنایی آسیب پذیر، ویژگی های ساختمانی (قدمت ساختمان ها، تعداد طبقات یا ارتفاع ساختمان و نوع کاربری ساختمان ها) و شاخص های مربوط به معابر (شیب، طول، عرض، تعداد تقاطع ها، وجود پل و غیره).  هر کدام از این شاخص ها بر اساس روش AHP وزندهی و سپس در محیط GIS مدلسازی و در نهایت با بکاربردن توابع تحلیلی، نقشه آسیب پذیری معابر منطقه مورد مطالعه تهیه گردید. پس از تعیین آسیب پذیری شبکه معابر، برای خدمات رسانی و تخلیه سریعتر آسیب دیدگان در زمان و یا بعد از بحران، یک پایگاه داده زمین مرجع برای راههای شهری طراحی گردید. در نهایت شبکه هندسی معابرمنطقه 1 شهر کرمان ایجاد گردید. نتایج نهایی حاکی از این است که، آسیب پذیری شبکه معابر محدوده­ی مورد مطالعه (جز در نواحی نوساز)، بیشتر از حد متوسط، و عمدتاً زیاد است. آسیب پذیری شبکه معابر در ناحیه 5 و 1 منطقه مورد مطالعه بیشتر به چشم می خورد که در برنامه ریزی ها باید در اولویت قرارگیرند.

واژه‌های کلیدی: شبکه معابر شهری، آسیب پذیری، شبکه هندسی، پایگاه داده زمین مرجع، مدیریت بحران
متن کامل [PDF 2654 kb]   (8815 دریافت)    
نوع مطالعه: ترویجی | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1395/9/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazeminiya A, Meimandi Parizi S. Evaluating the Potency of City Crossovers Network with the Approach of Crisis Managing by using GIS. JGST 2017; 6 (4) :87-106
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-561-fa.html

کاظمی نیا عبدالرضا، میمندی پاریزی صدیقه. ارزیابی توان شبکه معابر شهری و طراحی مناسب ترین شبکه هندسی معابر با رویکرد مدیریت بحران با استفاده از GIS. علوم و فنون نقشه برداری. 1396; 6 (4) :87-106

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-561-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology