[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2631081

مقالات منتشر شده: 644
نرخ پذیرش: 73.83
نرخ رد: 17.75

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( 12-1395 ) ::
دوره 6 شماره 3 صفحات 62-51 برگشت به فهرست نسخه ها
استفاده از یک مدل پیش‌بینی الگوی حرکتی شهری در برآورد ماتریس توزیع سفر
امیدرضا عباسی* ، علی اصغر آل شیخ
چکیده:   (5527 مشاهده)

یکی از مباحث کلیدی در برنامه ریزی حمل و نقل شهری پیش­بینی تقاضای سفر است و درک و مدل­سازی آن کاربردهای فراوانی در طراحی زیرساخت­های شهری، مدل­سازی مکانی شیوع بیماری­ها، سیاست­گذاری­ها و برنامه­ریزی شهری و تحلیل­های مکانی-زمانی در GIS دارد. به طور سنتی برای پیش­بینی تقاضای سفر از یک مدل چهار مرحله­ای استفاده می­شود. خروجی مرحله دوم از این مدل ماتریس مبدأ-مقصد یا ماتریس توزیع سفر نام دارد و درایه­های این ماتریس میزان سفرهای انجام شده از هر مبدأ به هر مقصد را نشان می­دهند. ماتریس توزیع سفر می­تواند به­عنوان یک ورودی مهم در بسیاری از تحلیل­های مکانی GIS استفاده شود. مهمترین بخش توزیع سفر تعیین مدل مورد استفاده جهت برآورد ماتریس مبدأ-مقصد است. تا به امروز مدل­های مختلفی نظیر مدل جاذبه جهت برآورد ماتریس توزیع سفر معرفی شده است. در سال­های اخیر نیز برخی مدل­های دارای پارامتر و بدون پارامتر نظیر PWO، تابش و رتبه­مبنا در حوزه پیش­بینی الگوی حرکتی شهری توسعه داده شده است. در این مقاله کاربرد مدل رتبه­مبنا در برآورد ماتریس توزیع سفر شهری بررسی شده است. در این مقاله به عنوان مطالعه موردی، مدل رتبه­مبنا در منطقه منهتن شهر نیویورک ایالات متحده پیاده­سازی شده و نتایج آن به صورت کمی و در مقایسه با مدل جاذبه مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می­دهد که بر اساس شاخص همانندی سورنسن مدل رتبه­مبنا توانسته است حدود 67 % سفرها را شبیه به سفرهای واقعی برآورد کند. هم­چنین مقدار r-squared حاصل از تحلیل رگرسیون خطی برابر 32/0 به دست آمد که این عدد بیان­گر انطباق مناسب اعداد ماتریس برآوردشده با واقعیت است.

واژه‌های کلیدی: الگوی حرکتی شهری، دینامیک شهری، توزیع سفر، ماتریس مبدأ-مقصد، برنامه ریزی حمل و نقل، مدل رتبه مبنا
متن کامل [PDF 975 kb]   (3282 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1395/5/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi O R, Alesheikh A A. Using a Human Mobility Pattern Prediction Model to Estimate Trip Distribution Matrix. JGST 2017; 6 (3) :51-62
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-503-fa.html

عباسی امیدرضا، آل شیخ علی اصغر. استفاده از یک مدل پیش‌بینی الگوی حرکتی شهری در برآورد ماتریس توزیع سفر. علوم و فنون نقشه برداری. 1395; 6 (3) :51-62

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-503-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology