یکی از مباحث کلیدی در برنامه ریزی حمل و نقل شهری پیشبینی تقاضای سفر است و درک و مدلسازی آن کاربردهای فراوانی در طراحی زیرساختهای شهری، مدلسازی مکانی شیوع بیماریها، سیاستگذاریها و برنامهریزی شهری و تحلیلهای مکانی-زمانی در GIS دارد. به طور سنتی برای پیشبینی تقاضای سفر از یک مدل چهار مرحلهای استفاده میشود. خروجی مرحله دوم از این مدل ماتریس مبدأ-مقصد یا ماتریس توزیع سفر نام دارد و درایههای این ماتریس میزان سفرهای انجام شده از هر مبدأ به هر مقصد را نشان میدهند. ماتریس توزیع سفر میتواند بهعنوان یک ورودی مهم در بسیاری از تحلیلهای مکانی GIS استفاده شود. مهمترین بخش توزیع سفر تعیین مدل مورد استفاده جهت برآورد ماتریس مبدأ-مقصد است. تا به امروز مدلهای مختلفی نظیر مدل جاذبه جهت برآورد ماتریس توزیع سفر معرفی شده است. در سالهای اخیر نیز برخی مدلهای دارای پارامتر و بدون پارامتر نظیر PWO، تابش و رتبهمبنا در حوزه پیشبینی الگوی حرکتی شهری توسعه داده شده است. در این مقاله کاربرد مدل رتبهمبنا در برآورد ماتریس توزیع سفر شهری بررسی شده است. در این مقاله به عنوان مطالعه موردی، مدل رتبهمبنا در منطقه منهتن شهر نیویورک ایالات متحده پیادهسازی شده و نتایج آن به صورت کمی و در مقایسه با مدل جاذبه مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که بر اساس شاخص همانندی سورنسن مدل رتبهمبنا توانسته است حدود 67 % سفرها را شبیه به سفرهای واقعی برآورد کند. همچنین مقدار r-squared حاصل از تحلیل رگرسیون خطی برابر 32/0 به دست آمد که این عدد بیانگر انطباق مناسب اعداد ماتریس برآوردشده با واقعیت است.
Abbasi O R, Alesheikh A A. Using a Human Mobility Pattern Prediction Model to Estimate Trip Distribution Matrix. JGST 2017; 6 (3) :51-62 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-503-fa.html
عباسی امیدرضا، آل شیخ علی اصغر. استفاده از یک مدل پیشبینی الگوی حرکتی شهری در برآورد ماتریس توزیع سفر. علوم و فنون نقشه برداری. 1395; 6 (3) :51-62