[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2713764

مقالات منتشر شده: 653
نرخ پذیرش: 73.75
نرخ رد: 17.62

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( 6-1396 ) ::
دوره 7 شماره 1 صفحات 28-15 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و رتبه بندی مکان های مورد علاقه مبتنی بر روش عکاسی داوطلبانه- نهاد و تحلیل تصاویر مکانی مردم گستر (مطالعه موردی منطقه 6 تهران)
گیتی خوش آموز ، محمد طالعی*
چکیده:   (4608 مشاهده)

شناخت مکان­های محبوب و مورد توجه عموم در هر شهر و رتبه بندی آن­ها، کاربرد­های مختلفی از جمله توسعه گردشگری، مدیریت ترافیک و برنامه­ریزی شهری دارد. یکی از روش­های دستیابی به این نوع ادراک مردمی، روش عکاسی داوطلبانه-نهاد[1] است. در این روش از افراد خواسته می­شود تا از مناظر مورد علاقه و غیر مورد علاقه­شان عکسبرداری نمایند. سپس محتوای این تصاویر برای دستیابی به درک آن­ها از محیط مورد بررسی قرار می­گیرد. در حالی که امروزه با توسعه وب 2، مردم عکس­هایی که از مناظر زیبا و یا موضوعات مورد توجه اخذ نموده­اند را به اشتراک می­گذارند. هدف از این مقاله تلفیق مفهوم روش عکاسی داوطلبانه-نهاد و تحلیل فراداده تصاویر مردم­گستر در شناسایی و رتبه­بندی مکان­های مورد علاقه است. در این تحقیق منطقه 6 شهر تهران به عنوان منطقه مطالعاتی در نظر گرفته شد و تصاویر دارای برچسب مکانی مربوط به آن استخراج گردید. سپس از روش خوشه­بندی تراکم مبنای مکانی همراه با نویز[2] برای استخراج مکان­های مورد توجه استفاده شد و هر مکان کشف شده تفسیر و محبوبیت آن با توجه به محتوای تصاویر، تعداد تصاویر و تعداد بارگذارندگان تصاویر محاسبه گردید. پارک لاله، پارک ساعی و میدان فردوسی به ترتیب بالاترین امتیاز محبوبیت را کسب کردند. تحلیل زمانی محبوبیت مکان­های فوق نشان داد که در مجموع ماه­های فروردین و اردیبهشت بیش از سایر ماه­ها مورد توجه عموم واقع شده است. تحلیل کاربری مکان­های کشف شده نیز بیانگر آن است که کاربری فضای سبز با اختلاف قابل توجهی بالاتر از سایر کاربری­ها قرار گرفته است. برای ارزیابی میزان محبوبیت مکان­ها از مجموع امتیازاتی که کاربران به هر مکان در سایت­های GoogleMap و FourSquare داده­اند، استفاده شد و نتیجه این ارزیابی نشان داد که در دسته مکان­های خیلی محبوب بیشترین انطباق وجود دارد.

 
1 Volunteer-Employed Photography
2 Density Based Spatial Clustering With Noise (DBSCAN)
 

[1] Volunteer-Employed Photography

[2] Panoramio

[3] Density Based Spatial Clustering With Noise (DBSCAN)

واژه‌های کلیدی: تصاویر دارای برچسب مکانی، خوشه بندی تراکم مبنا همراه با نویز، محتوای تولید شده توسط کاربر، داده مکانی مردم گستر، عکاسی داوطلبانه-نهاد
متن کامل [PDF 1118 kb]   (1606 دریافت)    
نوع مطالعه: ترویجی | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1395/2/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

KhoshAmooz G, Taleai M. Identification and Ranking Regions of Interest based on Volunteer-Employed Photography and Geo-tagged Photos. JGST 2017; 7 (1) :15-28
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-466-fa.html

خوش آموز گیتی، طالعی محمد. شناسایی و رتبه بندی مکان های مورد علاقه مبتنی بر روش عکاسی داوطلبانه- نهاد و تحلیل تصاویر مکانی مردم گستر (مطالعه موردی منطقه 6 تهران). علوم و فنون نقشه برداری. 1396; 7 (1) :15-28

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-466-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology