شناخت مکانهای محبوب و مورد توجه عموم در هر شهر و رتبه بندی آنها، کاربردهای مختلفی از جمله توسعه گردشگری، مدیریت ترافیک و برنامهریزی شهری دارد. یکی از روشهای دستیابی به این نوع ادراک مردمی، روش عکاسی داوطلبانه-نهاد[1] است. در این روش از افراد خواسته میشود تا از مناظر مورد علاقه و غیر مورد علاقهشان عکسبرداری نمایند. سپس محتوای این تصاویر برای دستیابی به درک آنها از محیط مورد بررسی قرار میگیرد. در حالی که امروزه با توسعه وب 2، مردم عکسهایی که از مناظر زیبا و یا موضوعات مورد توجه اخذ نمودهاند را به اشتراک میگذارند. هدف از این مقاله تلفیق مفهوم روش عکاسی داوطلبانه-نهاد و تحلیل فراداده تصاویر مردمگستر در شناسایی و رتبهبندی مکانهای مورد علاقه است. در این تحقیق منطقه 6 شهر تهران به عنوان منطقه مطالعاتی در نظر گرفته شد و تصاویر دارای برچسب مکانی مربوط به آن استخراج گردید. سپس از روش خوشهبندی تراکم مبنای مکانی همراه با نویز[2] برای استخراج مکانهای مورد توجه استفاده شد و هر مکان کشف شده تفسیر و محبوبیت آن با توجه به محتوای تصاویر، تعداد تصاویر و تعداد بارگذارندگان تصاویر محاسبه گردید. پارک لاله، پارک ساعی و میدان فردوسی به ترتیب بالاترین امتیاز محبوبیت را کسب کردند. تحلیل زمانی محبوبیت مکانهای فوق نشان داد که در مجموع ماههای فروردین و اردیبهشت بیش از سایر ماهها مورد توجه عموم واقع شده است. تحلیل کاربری مکانهای کشف شده نیز بیانگر آن است که کاربری فضای سبز با اختلاف قابل توجهی بالاتر از سایر کاربریها قرار گرفته است. برای ارزیابی میزان محبوبیت مکانها از مجموع امتیازاتی که کاربران به هر مکان در سایتهای GoogleMapو FourSquareدادهاند، استفاده شد و نتیجه این ارزیابی نشان داد که در دسته مکانهای خیلی محبوب بیشترین انطباق وجود دارد.
1Volunteer-Employed Photography
2Density Based Spatial Clustering With Noise (DBSCAN)
KhoshAmooz G, Taleai M. Identification and Ranking Regions of Interest based on Volunteer-Employed Photography and Geo-tagged Photos. JGST 2017; 7 (1) :15-28 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-466-fa.html
خوش آموز گیتی، طالعی محمد. شناسایی و رتبه بندی مکان های مورد علاقه مبتنی بر روش عکاسی داوطلبانه- نهاد و تحلیل تصاویر مکانی مردم گستر (مطالعه موردی منطقه 6 تهران). علوم و فنون نقشه برداری. 1396; 7 (1) :15-28