[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2775642

مقالات منتشر شده: 661
نرخ پذیرش: 73.64
نرخ رد: 17.66

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( 3-1395 ) ::
دوره 5 شماره 4 صفحات 268-255 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل مسیریابی دریایی زمانمند جهت بهینه‌سازی زمان سفر با درنظرگرفتن عوامل محیط ناوبری
مجید ملک‌پورگلسفیدی* ، فرید کریمی‌پور ، محمدعلی شریفی
چکیده:   (6462 مشاهده)

نظارت بر حرکت شناور و تعیین مسیر ناوبری جهت افزایش اعتماد ناوگان‌های تجاری دریایی و امنیت در سفرهای دریایی حائز اهمیت می‌باشد. با توجه به تاثیر شرایط آب‌وهوایی و فیزیکی محیط ناوبری بر حرکت شناور، بهینه‌سازی تاثیر این شرایط بر حرکت شناور در سفر دریایی الزامی است. مسیریابی دریایی به کمک شرایط آب‌وهوایی، بصورت یک مسئله بهینه‌سازی تعریف می‌شود که هدف آن بسته به کاربری شناور و سرویس ارائه‌شده متفاوت است. به دلیل هزینه‌های بالای سفرهای دریایی یکی از اهدافی که در مسیریابی دریایی بهینه می‌گردد زمان سفر می‌باشد. در این تحقیق یک مدل مسیریابی دریایی زمانمند با استفاده از الگوریتم دیکسترا و با درنظر گرفتن شرایط آب‌وهوایی و عمق محیط ناوبری ارائه شده‌است. در این مدل محیط دریا به محیطی گسسته متشکل از داده‌های آب‌وهوایی باد تبدیل می‌شود که در بازه‌های زمانی مشخصی بهنگام می‌گردند. با تبدیل محیط ناوبری به محیطی گسسته، در فرایند مسیریابی تاثیر عوامل باد و موج به کمک روش Kwon، با توجه به سرعت محاسباتی قابل قبول، ضمن درنظرگرفتن پارامترهای هندسی شناور تعیین شده‌است. با توجه به کم‌عمق بودن قسمتی از محیط ناوبری مورد مطالعه در این تحقیق، تاثیر عامل عمق بر سرعت شناور توسط رابطه Lackenby محاسبه شده‌است. در نهایت به منظور تعیین مسیر بهینه زمانمند بین بندر پیپاپاو در کشور هند و بندر بوشهر، از الگوریتم دیکسترا به دلیل پیچیدگی محاسباتی کمتر این الگوریتم در فضای گسسته استفاده شده است. با بررسی نتایج این تحقیق، ناوبری در مسیر زمانمند پیشنهادی به رغم افزایش مسافت سفر باعث کاهش زمان و در نتیجه کاهش هزینه‌های سفر دریایی شده‌است. با توجه به نتایج حاصل، میزان کاهش زمان سفر با ناآرام‌تر شدن شرایط آب‌وهوایی محیط ناوبری محسوس‌تر می‌گردد. همچنین در شرایط آب‌وهوایی مساعد عامل عمق، عامل تعیین‌کننده مسیر بهینه می‌باشد درصورتیکه با نامساعد شدن شرایط آب‌وهوایی تاثیر عوامل آب‌وهوایی بیشتر از عامل عمق می‌شود.

واژه‌های کلیدی: مسیریابی، بهینه‌سازی، الگوریتم دیکسترا، ناوبری دریایی، روش Kwon
متن کامل [PDF 1338 kb]   (1915 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1394/10/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekpour Golsefidi M, Karimipour F, Sharifi M A. Proposing a Novel Temporal Rout Finding Model for Marine Navigation with Respect to Depth and Weather Condition of Marine Environment. JGST 2016; 5 (4) :255-268
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-418-fa.html

ملک‌پورگلسفیدی مجید، کریمی‌پور فرید، شریفی محمدعلی. ارائه مدل مسیریابی دریایی زمانمند جهت بهینه‌سازی زمان سفر با درنظرگرفتن عوامل محیط ناوبری. علوم و فنون نقشه برداری. 1395; 5 (4) :255-268

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-418-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology