[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2713764

مقالات منتشر شده: 653
نرخ پذیرش: 73.75
نرخ رد: 17.62

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( 3-1395 ) ::
دوره 5 شماره 4 صفحات 125-113 برگشت به فهرست نسخه ها
اندازه گیری تشابه خطوط سیر مبتنی بر داده های بافتی در فضای اقلیدسی محدود
محمد شریف ، علی اصغر آل شیخ*
چکیده:   (5933 مشاهده)

حرکت اشیاء در بافت­ های جغرافیایی صورت می ­پذیرد. بافت به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر روی فرآیند حرکت تأثیر می­ گذارد و منجر به بازخوردهای متفاوتی در اشیاء متحرک می­ شود. بنابراین، در نظر گرفتن بافت در مطالعات حرکت و توسعه مدل­ های حرکتی بسیار حائز اهمیت است. در این رابطه، بکارگیری بافت در اندازه­گیری تشابه حرکت اشیاء و خطوط­ سیرشان نقش مهمی ایفا می­ کند. خطوط­ سیر اشیاء نقطه­ ای، در کنار ابعاد مکانی و زمانی، جنبه دیگری دارند که بعد بافت نامیده می­ شود. این بعد تا به امروزه کمتر مورد توجه بوده است و تحقیقات معدودی در تجزیه ­و­ تحلیل خطوط­ سیر به آن پرداخته­ اند. بدین منظور، این تحقیق روشی را معرفی می­کند که در آن ابعاد مکانی، زمانی و بافتی و همچنین ترکیبی از آن‌ها می­توانند در فرآیند اندازه­ گیری خطوط­ سیر مورد بررسی قرار گیرند. در کنار سادگی، این روش به شکلی توسعه داده شده که کوچک‌ترین تغییرات در هرکدام از ابعاد را به­ حساب آورد. به­ منظور اعتبارسنجی عملکرد روش معرفی شده و بررسی نقش داده­ های بافتی در اندازه­ گیری تشابه خطوط­ سیر، آزمایش­ های متنوعی بر روی داده­ های حرکتی هواپیما پیاده­ سازی شده است. به‌طور خاص، از مختصات جغرافیایی و ارتفاع هواپیما به­ عنوان بعد مکانی، زمان سفر به‌ عنوان بعد زمانی و سرعت هواپیما، سرعت باد و جهت باد به‌ عنوان بعد بافتی در این آزمایش‌ها بهره گرفته شده است. نتایج مؤید توانمندی روش ارائه شده در اندازه­ گیری تشابه خطوط­ سیر و همچنین حساسیت آن به تغییرات خفیف در ابعاد است. ضمناً، از نتایج می­ توان به این نکته پی برد که بافت هم موجب افزایش و هم کاهش مقدار تشابه خطوط­ سیر می­ شود. این تأثیر در میانگین مقادیر نسبی شباهت­های داده­ های حرکتی هواپیما در ابعاد مکانی (0.60)، مکانی-زمانی (0.51) و مکانی-زمانی-بافتی (0.46) قابل مشاهده است.

واژه‌های کلیدی: حرکت، خط سیر، اندازه گیری تشابه، بافت، اشیاء متحرک
متن کامل [PDF 1149 kb]   (2228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1394/9/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharif M, Alesheikh A A. Similarity Measurement of Trajectories Based on Contextual Data in Constrained Euclidean Space. JGST 2016; 5 (4) :113-125
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-400-fa.html

شریف محمد، آل شیخ علی اصغر. اندازه گیری تشابه خطوط سیر مبتنی بر داده های بافتی در فضای اقلیدسی محدود. علوم و فنون نقشه برداری. 1395; 5 (4) :113-125

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-400-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology