حرکت اشیاء در بافت های جغرافیایی صورت می پذیرد. بافت بهطور مستقیم یا غیرمستقیم بر روی فرآیند حرکت تأثیر می گذارد و منجر به بازخوردهای متفاوتی در اشیاء متحرک می شود. بنابراین، در نظر گرفتن بافت در مطالعات حرکت و توسعه مدل های حرکتی بسیار حائز اهمیت است. در این رابطه، بکارگیری بافت در اندازهگیری تشابه حرکت اشیاء و خطوط سیرشان نقش مهمی ایفا می کند. خطوط سیر اشیاء نقطه ای، در کنار ابعاد مکانی و زمانی، جنبه دیگری دارند که بعد بافت نامیده می شود. این بعد تا به امروزه کمتر مورد توجه بوده است و تحقیقات معدودی در تجزیه و تحلیل خطوط سیر به آن پرداخته اند. بدین منظور، این تحقیق روشی را معرفی میکند که در آن ابعاد مکانی، زمانی و بافتی و همچنین ترکیبی از آنها میتوانند در فرآیند اندازه گیری خطوط سیر مورد بررسی قرار گیرند. در کنار سادگی، این روش به شکلی توسعه داده شده که کوچکترین تغییرات در هرکدام از ابعاد را به حساب آورد. به منظور اعتبارسنجی عملکرد روش معرفی شده و بررسی نقش داده های بافتی در اندازه گیری تشابه خطوط سیر، آزمایش های متنوعی بر روی داده های حرکتی هواپیما پیاده سازی شده است. بهطور خاص، از مختصات جغرافیایی و ارتفاع هواپیما به عنوان بعد مکانی، زمان سفر به عنوان بعد زمانی و سرعت هواپیما، سرعت باد و جهت باد به عنوان بعد بافتی در این آزمایشها بهره گرفته شده است. نتایج مؤید توانمندی روش ارائه شده در اندازه گیری تشابه خطوط سیر و همچنین حساسیت آن به تغییرات خفیف در ابعاد است. ضمناً، از نتایج می توان به این نکته پی برد که بافت هم موجب افزایش و هم کاهش مقدار تشابه خطوط سیر می شود. این تأثیر در میانگین مقادیر نسبی شباهتهای داده های حرکتی هواپیما در ابعاد مکانی (0.60)، مکانی-زمانی (0.51) و مکانی-زمانی-بافتی (0.46) قابل مشاهده است.
Sharif M, Alesheikh A A. Similarity Measurement of Trajectories Based on Contextual Data in Constrained Euclidean Space. JGST 2016; 5 (4) :113-125 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-400-fa.html
شریف محمد، آل شیخ علی اصغر. اندازه گیری تشابه خطوط سیر مبتنی بر داده های بافتی در فضای اقلیدسی محدود. علوم و فنون نقشه برداری. 1395; 5 (4) :113-125