سنجندهی کینکت به دلیل برخورداری از هزینهی پایین و قابلیت استفاده از آن در موقعیتها و شرایط متفاوت، میتواند به عنوان ابزاری کارا برای مدلسازی سه بعدی بدن انسان بکار گرفته شود. از کاربردهای ساخت مدل سه بعدی بدن انسان میتوان به ایجاد اتاق پرو مجازی برای انتخاب و مشاهده لباس، تولید کاراکترهای گرافیکی در بازیهای رایانهای، ساخت آواتار شخصی برای ارتباطات مجازی، تولید پویانمایی و فیلم سه بعدی، ایجاد واقعیت افزوده در گرافیک رایانه و مانند آن اشاره نمود. از اینرو در این مقاله برای اولین بار در کشور، روشی سریع و ارزان به منظور مدلسازی سهبعدی بدن انسان با استفاده سنجندهی کینکت ارائه و پیادهسازی شده است. لازم به ذکر است که مدلسازی سهبعدی بدن انسان، بخصوص با استفاده از یک سنجندهی کینت، با دو چالش اساسی شامل کاهش کیفیت دادههای اولیه با افزایش فاصله و همچنین عدم ثبات پیکره شخص در طول اسکن روبرو میباشد. به منظور حل چالش اول، سنجنده در فاصله نزدیکتری به شخص قرار گرفت و از قابلیت چرخش آن و اسکن در زوایای متفاوت برای پوشش بدن فرد استفاده شد. برای حل چالش دوم، از هممرجعسازی غیرصلب استفاده شد که در آن علاوه بر هم مرجعسازی صلبِ ابرنقاطِ فریمهای کینکت، تغییر شکل بدن فرد در حین عملیات برداشت داده نیز لحاظ گردیده است. پس از هممرجعسازی ابر نقاط حاصل از اسکن بدن فرد که از هشت ایستگاه دورتادور فرد و در سه زاویه ارتفاعی برداشت شده است، این دادهها تلفیق شده و یک رویه یا مش[1] بافت دار به آن برازش داده شد تا نمایشی سبک و دقیق با ظاهری واقعی از بدن فرد بدست آید. نتایج تجربی، قابلیت بالای سیستم طراحی شده را نشان میدهد که عبارتند از هزینهی پایین بواسطه استفاده از یک سنجندهی کینکت نسبتا ارزانقیمت، قابلیت اسکن در فاصلهی کمتر بدون نیاز به تجهیزات اضافی، مدلسازی نسبتا دقیق در نواحی پایین پاها و دستها که از حرکات شدیدتری برخوردارند و حفظ جزئیات نظیر چین و چروکها و مدل مو. نتایج آزمونها نشان میدهد توسط این سیستم میتوان بدن یک فرد با قد 1.8 متر را از فاصله 1.4 متری (حدود 80% قد شخص) اسکن نمود و به ابر نقاط با تراکم متوسط 3.7 میلیمتر با دقت مکانی 1.4 میلیمتر (انحراف معیار ضخامت ابر نقطه) دست یافت.