[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2713764

مقالات منتشر شده: 653
نرخ پذیرش: 73.75
نرخ رد: 17.62

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( 12-1395 ) ::
دوره 6 شماره 3 صفحات 88-75 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی چندمعیاره ی شاخص های شهرسازی در معابر از دیدگاه پتانسیل پیاده روی
محمد طالعی* ، الهام طاهری امیری
چکیده:   (4925 مشاهده)

هدف این تحقیق، بررسی شاخص­های مکانی مناسب جهت ارزیابی معابر از منظر پتانسیل پیاده روی می باشد. در این تحقیق از تلفیق تحلیل­های مبتنی بر سیستم اطلاعات مکانی (GIS)[1] و سنجش از راه دور و روش های تحلیل چندمعیاره[2]AHP  وTOPSIS [3] استفاده شده است. شاخص های مکانی شامل: سطح اتصال با سایر معابر، دسترسی به زیرساخت های حمل و نقل عمومی، اختلاط کاربری، چگالی واحد های مسکونی و سبزینگی می باشند. جهت تعیین اهمیت شاخص ها از کارشناسان شهرسازی و مردم، نظرسنجی صورت پذیرفت. مدلسازی ارائه شده، برای معابر نواحی هفت و دو منطقه ی یک شهر تهران پیاده سازی گردید. پس از انجام تحلیل های مورد نیاز و پیاده سازی مدل در منطقه ی مطالعاتی، بر اساس نظر کارشناسان، در میان خیابان های اصلی، خیابان های ولیعصر، درکه و رشیدالدین فضل الله و از میان خیابان های فرعی، خیابان های دانشجو، کرمی و البرز کوه؛ و بر اساس نظر مردم، در میان خیابان های اصلی، خیابان های ولیعصر، اوین و درکه و در میان خیابان های فرعی، خیابان های دانشجو،کرمی و سید محمد شریفی منش، بالاترین تناسب را برای پیاده روی از منظر شاخص های این تحقیق دارا هستند. بر اساس نتایج بدست آمده از این تحقیق می توان معابر مختلف را از منظر این شاخص ها ارزیابی نمود و برای بهبود معابر از دیدگاه پتانسیل پیاده روی در آینده برنامه ریزی کرد. به علاوه از طریق رتبه بندی صورت گرفته می توان معابری که نیاز بیشتری به بهبود داشته و اولویت بالاتری دارند را شناسایی نمود.


1 Geospatial Information System

2 Analytic Hierarchy Process

3 Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution

واژه‌های کلیدی: پتانسیل پیاده روی، شاخص های شهرسازی، تحلیل های چند معیاره مکانی، GIS
متن کامل [PDF 928 kb]   (2916 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1393/10/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taleai M, Taheri Amiri E. Multi-Criteria Evaluation of Walkability Potential in Urban Areas. JGST 2017; 6 (3) :75-88
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-237-fa.html

طالعی محمد، طاهری امیری الهام. ارزیابی چندمعیاره ی شاخص های شهرسازی در معابر از دیدگاه پتانسیل پیاده روی. علوم و فنون نقشه برداری. 1395; 6 (3) :75-88

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-237-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology