[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2609830

مقالات منتشر شده: 644
نرخ پذیرش: 74.08
نرخ رد: 17.83

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 191 روز
____
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( 5-1394 ) ::
دوره 5 شماره 1 صفحات 174-159 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعه و ارزیابی یک شاخص قابلیت پیاده روی (مطالعه موردی: محلات شهر قم)
علی سبزعلی یمقانی* ، علی اصغر آل شیخ
چکیده:   (7389 مشاهده)

روند رو به رشد شهرنشینی موجب شده است تا توسعه ی پایدار شهری به یکی از مهمترین دغدغه های مدیران تبدیل شود. امروزه نقش حمل و نقل در توسعه پایدار شهری بسیار روشن و غیر قابل انکار است. از طرفی نیاز به حمل و نقل پایدار ایده استفاده از حمل و نقل غیرموتوری را تقویت می نماید. حمل و نقل غیر موتوری هم به نوعی تفریح و تفرج بوده و هم امکان آمد و شد ارزان را تامین می-نماید. با توجه به اینکه ارائه ی شاخص قابلیت پیاده روی یکی از مباحث مطرح در زمینه حمل و نقل غیرموتوری می باشد، در این تحقیق به توسعه شاخص قابلیت پیاده روی در سطح محلات شهر قم پرداخته شده است. پارامترهای موثر در شاخص قابلیت پیاده روی شناسایی و سپس 9 پارامتر اصلی جهت محاسبه ی شاخص پیشنهادی تعیین شد. این پارامترها شامل اختلاط کاربری، تراکم جمعیت مناطق مسکونی، تراکم تقاطع خیابان ها، تراکم طول خیابان‌ها، دسترسی به حمل و نقل عمومی، دسترسی به اماکن مذهبی، دسترسی به دبستان و مهدکودک ها، دسترسی به مدارس راهنمایی تا پیش دانشگاهی و دسترسی به پارکینگ ها می باشند. سپس به کمک روش AHP-TOPSIS نقشه رتبه بندی گزینه ها تولید شد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که محله های رضویه، سرحوض، لبچال، نوبهار و سربخش دارای بهترین وضعیت در میان محلات از لحاظ شاخص قابلیت پیاده روی می باشند. همچنین محلات باغ کرباسی، براسون و شهرک فاطمیه دارای بدترین وضعیت از لحاظ شاخص قابلیت پیاده روی هستند. به طور کلی محلات مرکزی دارای شرایط بهتری نسبت به محلات مرزی می باشند. ارزیابی نهایی نتایج توسط نظرسنجی با طیف پنج امتیازی عالی، خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف انجام شد. نتایج نظرسنجی نشان می دهد که دسترسی به پارکینگ دارای پایین ترین امتیاز و اختلاط کاربری دارای بالاترین امتیاز می باشد.

واژه‌های کلیدی: شاخص قابلیت پیاده‌روی، حمل و نقل غیرموتوری، توسعه پایدار شهری، سیستم اطلاعات مکانی، AHP-TOPSIS
متن کامل [PDF 1391 kb]   (2760 دریافت)    
نوع مطالعه: ترویجی | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1393/10/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A. Sabzali Yameqani, A. A. Alesheikh. Development and evaluation of a walkability index (Case Study: districts of the Ghom city). JGST 2015; 5 (1) :159-174
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-236-fa.html

سبزعلی یمقانی علی، آل شیخ علی اصغر. توسعه و ارزیابی یک شاخص قابلیت پیاده روی (مطالعه موردی: محلات شهر قم). علوم و فنون نقشه برداری. 1394; 5 (1) :159-174

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-236-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 5-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology