[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2627002

مقالات منتشر شده: 644
نرخ پذیرش: 73.74
نرخ رد: 17.84

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 191 روز
____
..
:: دوره 4، شماره 1 - ( 5-1393 ) ::
دوره 4 شماره 1 صفحات 106-91 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش ساختار مکانی شبکه‌های حمل و نقل شهری بر نحوه عملکرد معابر
عباس شیخ‌محمدزاده* ، محمد علی رجبی
چکیده:   (7730 مشاهده)

تردد و مسافرتهای درون شهری افراد از طریق کانالهایی بنام خیابانها صورت می‌پذیرد بطوریکه هر یک از این کانالها به نوبه خود دارای ارتباطات مکانی با سایر کانالهای مجاور بوده و در مجموع یک چیدمان مکانی را تشکیل می‌دهند. نوع و وضعیت این ارتباطات مکانی، ساختار مکانی شبکه مزبور نامیده می‌شود. بر اساس این دیدگاه، ساختار مکانی یک شبکه را می‌توان قیدی مکانی برای حرکت و مسیریابی افراد در شبکه در نظر گرفت که می‌تواند بر نحوه شکل‌گیری الگوی حرکتی آنها تأثیرگذار باشد. در تحقیق حاضر سعی شده است تا کیفیت و چگونگی تأثیرگذاری ساختار مکانی شبکه بر نحوه عملکرد معابر شهری مورد ارزیابی قرار گیرد. برای انجام اینکار معیاری تحت عنوان فرکانس کوتاهترین مسیر (SPF) جهت ارزیابی اهمیت ساختاری معابر شبکه مورد استفاده قرار گرفته و نتایج آن با عملکرد هر معبر در دنیای واقعی (شامل آزادراه، بزرگراه، خیابان اصلی و ...) مقایسه شده است. آزمون آماری انجام شده برای مقایسه، نشان می‌دهد که بین خصوصیات ساختاری هر معبر و نحوه عملکرد آن در توزیع و انتقال ترافیک یک رابطه معنادار با سطح اطمینان 99% وجود دارد. بطوریکه معابری که از نظر ساختاری با اهمیت می باشند در محیط شهری نیز جزو معابر شریانی بوده و مشارکت بالایی در توزیع و انتقال ترافیک دارند. تبیین ارتباط بین ساختار مکانی و الگوی شکل‌گیری ترافیک می‌تواند از دیدگاه طراحی شهری و توسعه شبکه‌های حمل و نقل شهری بسیار حائز اهمیت باشد. بدین معنا که می‌توان در خصوص معابر مهم ساختاری پیش بینی‌های لازم در زمینه ویژگیهای فیزیکی لازم و یا طراحی کاربری خاص اراضی بمنظور مدیریت حجم بالای ترافیک مورد انتظار در این قبیل از معابر را پیش از اجرا و پیاده سازی صورت داد.

واژه‌های کلیدی: ساختار مکانی شبکه‌های حمل و نقل شهری، مدلهای توپولوژیکی شبکه، گراف، شکل‌گیری الگوی ترافیک
متن کامل [PDF 637 kb]   (2295 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1393/7/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A. Sheikh Mohammadzadeh, M. A. Rajabi. Evaluating the Role of Urban Spatial Structure in Functionality of Streets. JGST 2014; 4 (1) :91-106
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-180-fa.html

شیخ‌محمدزاده عباس، رجبی محمد علی. بررسی نقش ساختار مکانی شبکه‌های حمل و نقل شهری بر نحوه عملکرد معابر. علوم و فنون نقشه برداری. 1393; 4 (1) :91-106

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-180-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( 5-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology