پیرو درخواست شهرداری تهران و به منظور تامین نیاز پروژههای مختلف در دست اجرا در این سازمان به اطلاعات مکانی، شبکه آنی کینماتیکی برای شهر تهران طراحی شده است. بر اساس معیارهای موجود نظیر ضریب دقت موقعیت دو طرح متفاوت پیشنهاد و مقایسه شده است. هر دو طرح پیشنهاد شده شامل 6 ایستگاه مجهز به سامانههای تعیین موقعیت و ناوبری ماهوارهای (GNSS) میباشد. برخلاف طرح شماره 1، طرح شماره 2 پیشنهادی پوشش بهتری را در سطح شهر تامین میکند. برای انتخاب طرح بهینه، اثر خطاهای وابسته به فاصله به همراه سایر معیارهای مورد توجه در طراحی شبکههای ژئودزی ماهوارهای در دو طرح پیشنهاد شده مطالعه شده است. برای این منظور از اطلاعات آلماناک ماهوارههای GNSS همراه با محصولات جهانی یونوسفری سرویس بینالمللی GPS برای مطالعات ژئودینامیک (IGS GIM) و اطلاعات هواشناسی ثبت شده در ایستگاههای سینوپتیکی که در نزدیکی شهر تهران بوده و یا در آن قراردارند استفاده شده است. بر اساس بررسیهای انجام شده تاخیر تروپوسفری تنها پارامتری است که از نقشی قابل توجه در طرح هندسی این شبکه برخوردار میباشد. مطالعه تاخیر تروپوسفری در شهر تهران، طرح شماره 2 را به عنوان طرح بهینه توصیه میکند. مشاهداتGNSS انجام شده در محل نقاط این طرح ارزیابی معیارهای طراحی بکار رفته در این مقاله را امکان پذیر کرده است. از دو روش تست برای ارزیابی کارایی شبکه تعیین موقعیت آنی طراحی شده استفاده شده است. در روش نخست موقعیت تعدادی از نقاطی که در محدوده شهر تهران قرار دارند به روشهای تعیین موقعیت استاتیک و کینماتیک تعیین شده است. در تعیین موقعیت این نقاط به روش کینماتیک از روشهای محاسبه و الگوریتمهای انتشار مختلفی شامل FKP، MAX و i-MAX استفاده شده است. در روش دوم از نقاط شمالی و مرکزی شبکه به عنوان نقاط تست استفاده شده است. به عبارت دیگر، در این روش برای محاسبه تصحیحات شبکه از مشاهدات این دو ایستگاه استفاده نشده است. در ادامه تکرارپذیری، دقت و صحت مختصات تعیین شده به روش تعیین موقعیت کینماتیک برای این دو نقطه محاسبه و بررسی شده است. نتایج ارزیابیهای مذکور کارایی روش مورد استفاده در طراحی این شبکه را تایید میکند. در تعیین موقعیت آنی با این شبکه میتوان به مختصاتی با صحت 1 تا 3 سانتیمتر در مولفههای مختصاتی مختلف و در محدوده تحت پوشش این شبکه رسید. برای نقاطی که خارج از محدوده تحت پوشش این شبکه قراردارند، دستیابی به مختصاتی با این صحت، به ویژه در مولفه ارتفاعی امکان پذیر نیست. این محدودیت ناشی از تاثیر تاخیر تروپوسفری بر مشاهدات مربوطه است.
Mashhadi Hossainali M, Khoshmanesh M. Real-Time Kinematic Network of Tehran, from Design to Application. JGST 2016; 6 (1) :275-291 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-143-fa.html
مشهدی حسینعلی مسعود، خوش منش مصطفی. شبکه تعیین موقعیت آنی کینماتیک تهران، از طراحی تا بهره برداری. علوم و فنون نقشه برداری. ۱۳۹۵; ۶ (۱) :۲۷۵-۲۹۱