[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2713764

مقالات منتشر شده: 653
نرخ پذیرش: 73.75
نرخ رد: 17.62

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( 9-1400 ) ::
دوره 11 شماره 2 صفحات 14-1 برگشت به فهرست نسخه ها
غنی‌سازی جاینامه با استفاده از آگهی‌های املاک
مهدی شاخصی* ، علی اصغر آل شیخ ، رویا حبیبی
چکیده:   (1636 مشاهده)
با توجه به افزایش روزافزون کاربردهای بازیابی اطلاعات مکانی، جاینامه‌ها به عنوان بخش مهمی از فرآیند بازیابی اطلاعات مکانی، نیازمند غنی‌سازی هستند. یکی از جنبه‌های غنی‌سازی شناسایی و افزودن نام‌های جغرافیایی جدید به جاینامه و به‌هنگام‌سازی آن می‌باشد. از جمله چالش­های مهم در غنی­سازی جاینامه­ها، در نظر گرفته شدن دیدگاه رسمی و اغلب نادیده گرفته شدن جاینام ­های محلی و همچنین پرهزینه و زمانبر بودن به­هنگام­سازی جاینامه ها است. در این تحقیق، با تمرکز بر گردآوری جاینام‌های شهری، روشی داده محور جهت شناسایی نام‌های جغرافیایی از نوع همسایگی و خیابان با استفاده از آگهی‌های املاک ارائه شده است. آگهی‌های املاک برای چهار کلانشهر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز از وبسایت دیوار وبکاوی شده و پس از استخراج ان-گرم‌ها و اعمال پیش‌پردازش‌های لازم، ان-گرم‌ها برچسب‌گذاری شدند. بر مبنای 24 معیار مکانی و تحت مدل جنگل تصادفی برای هر کدام از این چهار شهر مدل تولید شده و روی داده سایر شهرها آزموده شد. نتایج نشان‌دهنده‌ی این است که هم در شناسایی خیابان و هم همسایگی، عملکرد مدل آموزش‌یافته براساس داده شهر اول و آزمون روی داده سایر شهرها قابل قبول است. برای مثال، مدل آموزش یافته براساس داده شهر تهران در آزمون روی شهر مشهد، مقادیر 61% و 74% را برای F_score به ترتیب در شناسایی خیابان و همسایگی کسب کرده است. لذا بر این اساس می‌توان گفت که گردآوری نام‌های جغرافیایی در شرایطی که ابزارهای پردازش متن از کارایی کافی برخوردار نباشند، می‌تواند با تکیه بر رفتار مکانی آن‌ها به خوبی انجام پذیرد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: غنی‌سازی جاینامه، بازیابی اطلاعات جغرافیایی، آگهی‌های املاک، جنگل‌های تصادفی
متن کامل [PDF 1252 kb]   (691 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1399/11/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakhesi M, Alesheikh A A, Habibi R. Gazetteer Enrichment Using Real Estate Advertisements. JGST 2021; 11 (2) : 1
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-1004-fa.html

شاخصی مهدی، آل شیخ علی اصغر، حبیبی رویا. غنی‌سازی جاینامه با استفاده از آگهی‌های املاک. علوم و فنون نقشه برداری. 1400; 11 (2) :1-14

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-1004-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology