[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2713764

مقالات منتشر شده: 653
نرخ پذیرش: 73.75
نرخ رد: 17.62

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 3-1400 ) ::
دوره 10 شماره 4 صفحات 177-163 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعه یک مدل شبیه ساز عامل مبنا به‌ منظور بهبود جریان ترافیک شهری
مرتضی ترابی ، فرهاد حسینعلی* ، حسین غیاثوند ننجی
چکیده:   (1557 مشاهده)
جمعیت­ شهرها روز به ‌روز افزایش می‌یابد؛ اما زیرساخت‌های حمل ‌و نقل شهری متناسب با روند افزایش توسعه نمی‌یابد. این امر باعث بروز ازدحام شدید خیابان‌ها شده است. کاربردی‌ترین رویکرد ممکن برای حل این مشکل استفاده کارا از این زیرساخت‌ها است و کنترل درست ترافیک نقش مهمی در این کارایی دارد. هدف این تحقیق توسعه یک سیستم شبیه­ساز عامل‌مبنا برای کنترل ترافیک شهری است. در این پژوهش، از مدل میکروسکوپیک ترافیک در بستری شبیه­سازی شده از انواع خیابان­های متقاطع دارای چراغ راهنمایی، جهت بهینه‌ کردن جریان ترافیک استفاده‌ شده است. در این روش با تعریف پارامترهای اصلی ترافیک به عنوان مجموعه­ ای از عامل­های هوشمند در مقیاس میکرو، انتظار می­رود بهترین تنظیمات چراغ راهنمایی برای بهبود مسأله ترافیک به دست آید. عامل‌های مذکور شامل سه دسته (خودروها، مرکز کنترل ترافیک و چراغ­های راهنمایی) با عملکردهای متفاوت هستند. سناریوهای تعریف‌ شده علاوه بر اینکه بهینه‌سازی زمانبندی چراغ راهنمایی در تقاطع‌ها را مد نظر دارند، بهینه‌سازی کل جریان ترافیک را نیز دنبال می‌کنند. سناریوها با تغییر نوع عملکرد چراغ راهنمایی و نوع مسیریابی خودروها پیاده‌سازی شده‌اند. برای چراغ راهنمایی سه حالت معمول، شمارشی و بهینه (هوشمند) در نظر گرفته‌ شده است و همچنین برای مسیریابی خودروها از دو حالت کوتا‌هترین مسیر و حالت بهینه با استفاده از اطلاعات ترافیک مسیر استفاده گردید. با ترکیب این حالت­ها مجموعاً شش سناربو حاصل شد.  نتایج حاصل از مقایسه زمان توقف خودروها و سرعت میانگین خودروها، بهینه شدن جریان ترافیک را در سناریوی ششم برای حالتی که هم چراغ راهنمایی هوشمند است و هم از مسیریابی بهینه با استفاده از اطلاعات ترافیکی استفاده می­شود، نشان داد. در این سناریو، متوسط زمان توقف هر خودروها 3.12 ثانیه بر کیلومتر کاهش و سرعت متوسط آن 1.83 کیلومتر  بر ساعت افزایش را نسبت به مقادیر میانگین هر شش سناریو به ثبت رساند. برای اعتبارسنجی این مدل از داده‌های کنترل‌ شده استفاده شد که دقت نسبی 83% را برای پارامتر زمان توقف و 94% را برای میانگین سرعت نسبت به داده­ های کنترل­ شده به دست آورد. این نتایج حاکی از کارایی و قابلیت اطمینان مدل عامل­ مبنای توسعه داده شده برای روانسازی جریان ترافیک در شهر است.
واژه‌های کلیدی: مدل عامل مبنا، مسیریابی هوشمند، سیستم‌های کنترل ترافیک، عامل چراغ راهنمایی
متن کامل [PDF 1114 kb]   (712 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1399/10/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torabi M, Hosseinali F, Ghiasvand H. Developing an Agent-based Simulator Model to Improve Cities' Traffic Flow. JGST 2021; 10 (4) :163-177
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-1001-fa.html

ترابی مرتضی، حسینعلی فرهاد، غیاثوند ننجی حسین. توسعه یک مدل شبیه ساز عامل مبنا به‌ منظور بهبود جریان ترافیک شهری. علوم و فنون نقشه برداری. 1400; 10 (4) :163-177

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-1001-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology