تاکنون روشهای زیادی جهت تشخیص خودروها توسط محققین ارائهشده است. بهعنوانمثال تکنیک تفاضل فریم یکی از روشهای ارائهشده برای شناسایی خودروها میباشد. در این روش هر تغییری در فریم جاری نسبت به تصویر پسزمینه نشاندهنده خودروهای متحرک میباشد. در این روشها بهطورکلی سایه خودروها بهعنوان عارضه متحرک شناسایی میشوند و این زمانی که سایه خودروها با هم همپوشانی داشته باشند، باعث تلفیق چندیدن خودرو شده و دقت شناسایی خودروها به شدت کاهش پیدا میکند. برای حل این مشکل برخی روشهای مبتنی بر گسترش ناحیه ارائهشده است که بعضا به دلیل پایین بودن دقت بهصورت موفقیت آمیز عمل نمیکنند. بنابراین هدف اصلی در این تحقیق بهبود روش تفاضل فریم از طریق وزندهی به پیکسلهای تصویر با استفاده ترکیب چندین ویژگی بافتی جهت حذف سایه خودروها میباشد. برای این کار، بعد از استخراج تصویر پسزمینه و قبل از عمل تفاضل به هر کدام از پیکسلهای تصویر پسزمینه و پیشزمینه وزنی اختصاص داده میشود. طبیعتا، پیکسلهای وزن دهیشده مربوط به قسمت سایه و محدوده متناظر در تصویر پسزمینه(سطح آسفالت) مقدار کمی وزن خیلی نزدیک به هم میشوند. در نتیجه، با عمل تفاضل فریمهای وزندهی شده پسزمینه و جاری علاوه براینکه خودروها حذف میشوند، سایه خودروها هم به همراه آنها حذف میشوند. در این تحقیق از چهار پایگاه داده جهت پیادهسازی و ارزیابی استفادهشدهاست. معیارهای مورداستفاده برای نشاندادن دقت در شناسایی خودروها OA، HR، FAR، MODP و MOTP میباشند. با استفاده از این معیارها روش پیشنهادی با دو روش که توسط محققین دیگر برای حذف سایه مورداستفاده قرارگرفتهاند مقایسه و ارزیابی شد. در این آزمونها، بهبود دقت روش پیشنهادی، بهصورت نسبی نسبت به دیگر روشها و بسته به معیار مورداستفاده، در بازه بین 2 تا 15 درصد متغیر میباشد.
Karami A, Varshosaz M, Soryani M. Using Textural Features in Frame Subtraction Method to Remove Car Shadows. JGST 2017; 7 (2) :181-199 URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-632-fa.html
کرمی علی، ورشوساز مسعود، سریانی محسن. استفاده از ویژگی های بافتی در تکنیک تفاضل فریم جهت حذف سایه در تصاویر اخذ شده از خودروها. علوم و فنون نقشه برداری. 1396; 7 (2) :181-199