[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2716354

مقالات منتشر شده: 653
نرخ پذیرش: 73.68
نرخ رد: 17.6

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 9-1396 ) ::
دوره 7 شماره 2 صفحات 199-181 برگشت به فهرست نسخه ها
استفاده از ویژگی های بافتی در تکنیک تفاضل فریم جهت حذف سایه در تصاویر اخذ شده از خودروها
علی کرمی* ، مسعود ورشوساز ، محسن سریانی
چکیده:   (3851 مشاهده)

تاکنون روش­های زیادی جهت تشخیص خودروها توسط محققین ارائه‌شده است. به‌عنوان‌مثال تکنیک تفاضل فریم یکی از روش­های ارائه‌شده برای شناسایی خودروها می­باشد. در این روش ­هر تغییری در فریم جاری نسبت به تصویر پس­زمینه نشان­دهنده خودروهای متحرک می­باشد. در این روش­ها به‌طورکلی سایه خودروها به­عنوان عارضه متحرک شناسایی می­شوند و این زمانی که سایه خودروها با هم همپوشانی داشته باشند، باعث تلفیق چندیدن خودرو شده و دقت شناسایی خودروها به شدت کاهش پیدا می­کند. برای حل این مشکل برخی روش­های مبتنی بر گسترش ناحیه ارائه‌شده است که بعضا به دلیل پایین بودن دقت به­صورت موفقیت آمیز عمل نمی­کنند. بنابراین هدف اصلی در این تحقیق بهبود روش تفاضل فریم از طریق وزن­دهی به پیکسل­های تصویر با استفاده ترکیب چندین ویژگی بافتی جهت حذف سایه خودروها می­باشد. برای این کار، بعد از استخراج تصویر پس­زمینه و قبل از عمل تفاضل به هر کدام از پیکسل­های تصویر پسزمینه و پیش­زمینه وزنی اختصاص داده می­شود. طبیعتا، پیکسل­های وزن دهی­شده مربوط به قسمت سایه و محدوده متناظر در تصویر پس­زمینه­(سطح آسفالت) مقدار کمی وزن خیلی نزدیک به هم می­شوند. در نتیجه، با عمل تفاضل فریم­های وزن­دهی شده پس­زمینه و جاری علاوه براینکه خودروها حذف می­شوند، سایه خودروها هم به همراه آنها حذف می­شوند. در این تحقیق از چهار پایگاه داده جهت پیاده­سازی و ارزیابی استفاده‌شده­است. معیارهای مورداستفاده برای نشان­دادن دقت در شناسایی خودروها OA، HR، FAR، MODP و MOTP می­باشند. با استفاده از این معیارها روش پیشنهادی با دو روش که توسط محققین دیگر برای حذف سایه مورداستفاده قرارگرفتهاند مقایسه و ارزیابی شد. در این آزمون­ها، بهبود دقت روش پیشنهادی، به‌صورت نسبی نسبت به دیگر روش­ها و بسته به معیار مورداستفاده، در بازه بین 2 تا 15 درصد متغیر می­باشد.
 

واژه‌های کلیدی: تشخیص خودرو، سایه، وزن‌دهی، ویژگی بافت
متن کامل [PDF 1817 kb]   (1303 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فتوگرامتری و سنجش از دور
دریافت: 1396/2/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami A, Varshosaz M, Soryani M. Using Textural Features in Frame Subtraction Method to Remove Car Shadows. JGST 2017; 7 (2) :181-199
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-632-fa.html

کرمی علی، ورشوساز مسعود، سریانی محسن. استفاده از ویژگی های بافتی در تکنیک تفاضل فریم جهت حذف سایه در تصاویر اخذ شده از خودروها. علوم و فنون نقشه برداری. 1396; 7 (2) :181-199

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-632-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 9-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology