[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
تماس با ما::
امکانات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه کننده







 
..
آمار سایت
تعداد مشاهده ی مقالات: 2702565

مقالات منتشر شده: 653
نرخ پذیرش: 73.82
نرخ رد: 17.64

میانگین دریافت تا تصمیم‌گیری اولیه: 5 تا 10 روز
میانگین دریافت تا پذیرش: 190 روز
____
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( 9-1399 ) ::
دوره 10 شماره 2 صفحات 163-141 برگشت به فهرست نسخه ها
حل مسئله به اشتراک‌گذاری تاکسی‌های باظرفیت مختلف با استفاده از الگوریتم ژنتیک ارتقاء‌یافته با عملگرهای جهش ابتکاری و جست‌وجوی محلی
وحید هاشمی* ، محمد سعدی مسگری ، پویا محمدی کزج
چکیده:   (2206 مشاهده)
افزایش بی‌رویه تعداد وسایل نقلیه در شهرها منجر به مشکلات متعددی ازجمله آلودگی هوا، آلودگی صوتی و مشکلات ترافیکی می‌شود. جهت غلبه بر این مشکلات نیازمند به‌کارگیری روش‌های نوین در بحث مدیریت شهری مانند به‌کارگیری سامانه‌های حمل‌ونقل نوین همچون سیستم اشتراک سواری هستیم. هدف از این مطالعه ایجاد و پیاده‌سازی مدلی مناسب، برای اشتراک سواری با به‌کارگیری خودروهایی با ظرفیت مختلف و با استفاده از الگوریتم ژنتیک ارتقا یافته است تا بتوان از طریق گروه‌بندی مسافرانی که به لحاظ پارامترهای مکانی-زمانی سفر شباهت دارند، صندلی‌های خالی وسایل نقلیه و به‌تبع آن تعداد وسایل عبوری در سطح شهر را کاهش داد. از طرفی مسیری بهینه برای هر گروه از مسافران برنامه‌ریزی نمود به‌نحوی‌که مسافت سفر هر گروه و به‌تبع میزان معطلی در طول سفر برای هر یک از مسافران و رانندگان نیز کمینه شود. ازاین‌رو در این الگوریتم چهار تابع هدف، کمینه­­‌سازی مسافت پیموده شده مجموع سفرها، مجموع زمان معطلی (انحراف از زمان‌های ایده آل) در مبدأ و مقصد مسافران، تعداد وسایل نقلیه استفاده‌شده و تعداد صندلی‌های خالی در نظر گرفته‌شده‌اند. در این تحقیق از دو عملگر جهش ابتکاری و دو الگوریتم جست‌وجوی محلی تحت عناوین الگوریتم مبتنی بر ژنتیک و الگوریتم ابتکاری مبتنی بر اولویت زمان سفر مسافران به‌منظور ارتقا الگوریتم ژنتیک برای این حالت خاص استفاده‌شده است. سپس الگوریتم ارتقا یافته جهت حل مسئله اشتراک سواری روی یک شبکه فرضی با تعداد 46 گره پیاده‌سازی شده است. درنهایت حالات مختلف الگوریتم و استفاده از عملگرهای توسعه‌یافته طی سناریوهایی مختلف تست، ارزیابی و مقایسه شدند.
واژه‌های کلیدی: اشتراک سواری، الگوریتم ژنتیک ارتقا یافته، عملگرهای جهش ابتکاری، الگوریتم‌های جست‌ و‌ جوی محلی
متن کامل [PDF 1871 kb]   (1112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سامانه های اطلاعات مکانی
دریافت: 1398/11/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi V, Mesgari M S, Mohammadi Kazaj P. Solving the Ride-Sharing Problem with Non-Homogeneous Vehicles by Using an Improved Genetic Algorithm with Innovative Mutation Operators and Local Search Methods. JGST 2020; 10 (2) :141-163
URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-923-fa.html

هاشمی وحید، مسگری محمد سعدی، محمدی کزج پویا. حل مسئله به اشتراک‌گذاری تاکسی‌های باظرفیت مختلف با استفاده از الگوریتم ژنتیک ارتقاء‌یافته با عملگرهای جهش ابتکاری و جست‌وجوی محلی. علوم و فنون نقشه برداری. 1399; 10 (2) :141-163

URL: http://jgst.issgeac.ir/article-1-923-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 9-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی علوم و فنون نقشه برداری Journal of Geomatics Science and Technology